A személygépjármű-ipar számos elektromos autót mutatott be az elmúlt időszakban, ám a haszongépjárművek esetében komoly kihívást jelent az akkumulátorok kapacitása és teljesítőképessége, hiszen a teherautókkal akár 25 tonna rakományt kell nagy távolságokba eljuttatni. A megoldás a folyamatos, menet közbeni áramellátás lehet, amire gyakorlati példa a trolibusz. A Scania a kisebb befektetéssel kiépíthető légkábel helyett a sokkal nagyobb beruházást igénylő, az útvonal burkolatába rejtett megoldást favorizálja.
Az elektromos autópályák így az erre felkészített elektromos hajtású autókat is tudnák tölteni, és előzésre is lenne lehetőség – bár ennek jelentősége elhanyagolható az egyforma sebességű járművek mellett. Számos, az elektromos utakhoz kapcsolódó projekt fut jelenleg is Svédországban, ennek egyik példája a Scania és a Siemens együttműködése elektromos tehergépkocsik üzemeltetése terén az ország északi részén fekvő Pajala város és a Svappavaara-ban található vasbánya közötti szállítás kapcsán.
Reális alternatíva
Az itt dolgozó járművek folyamatosan szállítják majd a vasércet ahhoz a vasúti szerelvényhez, amely Norvégia atlanti-óceáni partjaihoz viszi tovább a nyersanyagot. A Svéd Közlekedési Hatóság (Trafikverket) legutóbbi beszámolója szerint az elektromos meghajtású teherautók reális alternatívát jelentenek. Mindezt a meglévő, légvezetékes útvonal tapasztalataira alapozták, az indukciós elven töltést biztosító útburkolat egyelőre csak a képzelet szüleménye.
„Elektromos járműveink kifejlesztése csak lépésről-lépésre történhet.” – mondta Johan Lindström, a Scania Hibrid Rendszereinek Fejlesztési osztályán dolgozó vezető mérnök. „A hibrid projektjeinkben kifejlesztett váltókat használjuk, de a hajtáslánchoz szükség van egy nagy teljesítményű elektromos motorra, amely képes megmozgatni akár 90 tonna hasznos terhet, teljes egészében elektromosságot felhasználva.” – tette hozzá. Azonban még néhány problémát meg kell ahhoz oldani, hogy a légvezetékek alkalmasak legyenek mind a személygépkocsik, mind a nehéz-tehergépjárművek kiszolgálására. Utóbbi nem volt szempont több mint hat évtizeddel ezelőtt a Szovjetunióban, ahol több helyen is használtak elektromos hajtású teherautókat, nem csak zárt telepeken (bányákban), de a városok troli-infrastruktúráját is használva a közutakon is.
A Scania ugyanakkor egyéb megoldásokkal is foglalkozik, ahol az áramot a járművek valamilyen formában magából az úttestből nyerik ki. Ennél bármelyik, megfelelő berendezéssel ellátott elektromos hajtású jármű használhatná a rendszert, így az úthálózat újjáépítésének költsége is megoszlana. A Svenska Elvägar („Svéd Elektromos Utak”) projekt keretén belül elkészített megvalósíthatósági tanulmány kimutatta, hogy a haszonjárművek számára kiépítendő elektromos úthálózat használatával Svédország szén-dioxid kibocsátása évente 4,2 millió tonnával csökkenthető lenne. Ez a mennyiség az országos fosszilis üzemanyag károsanyag-kibocsátás 9%-nak felel meg.
A Scania szerint a különböző országokban különböző megoldásokra lesz szükség ahhoz, hogy a jövő károsanyag-kibocsátással kapcsolatos előírásait teljesíteni lehessen az ilyen és hasonló rendszerekkel. Ez egyrészt függ az egyes országok alternatív energiahordozókhoz való hozzáféréséhez, valamint a jövő elektromos infrastruktúrájától, illetve annak fejlődésétől. Az energetikai szakemberek az új erőmű-beruházások elmaradása miatt Magyarországon néhány éven belül áramellátási-nehézségeket jeleznek előre, azaz nem biztos, hogy mifelénk az elektromos autópálya jelenti a megváltást.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!