Úgy tűnik, nem is a technológia akadályozza majd az önvezető járművek elterjedését, hanem az a tény, hogy az emberek egyszerűen félnek attól, ha robotok veszik át az autók irányítását. Erre az eredményre jutott az Intel, amely komoly erőforrásokat fektet a technológia fejlesztésébe, nemrég 15,3 milliárd dollárért felvásárolta a Mobileye nevű vállalkozást, és a BMW, FCA és Delphi cégekkel is fejlesztési megállapodást kötött.
Most nem a technológiai, hanem az emberi kérdést vizsgálták, azt akarták kideríteni, az átlagemberek hogyan viszonyulnak az önvezető autókhoz. Az AAA autósklub felmérése szerint az autósok 75 százaléka egyenesen fél a robotautóktól, szóval az Intel mindent megtesz a bizalom erősítésére és így a technológia elfogadtatására. A felmérésben résztvevő emberek részt vettek egy önvezető autóban utazáson, előtte és utána is megkérdezték a véleményüket, és egyértelmű volt, hogy miután kipróbálták az ilyen utazást, sokkal jobban bíztak benne, még azok is, akik kifejezetten ellenségesen álltak hozzá a technológiához. Hét olyan területet azonosítottak be a mérnökök, ahol a bizalom erősíthető az új technológiában.
1. Ember kontra gép döntéshozatal: az olyan helyzetektől féltek az utasok, ahol valami szokatlan eset történt, például egy másik jármű bevágott a robotautó elé vagy egy gyalogos lelép a járdáról.
2. Személyes tér kontra segítség hiánya: mindenkinek tetszik, hogy az autóvezetésre fordított idő felszabadul, de sokan fenntartással kezelik, hogy nem lesz emberi sofőr, akihez probléma esetén fordulhatnak
3. Információáramlás: elvárnak egy bizonyos szintű tájékoztatást az utasok, például hogy miért a kiválasztott úton halad a jármű, de attól is tartanak, hogy túl sok információt kapnak, és ez utóbbi az egyéb teendőjüket zavarja.
4. Az irányításról való lemondás kontra az irányítás átvétele: nem érzik magukat biztonságban azok, akik látják a „magától” mozgó kormányt, ezért ennek a kezelőszervnek az eltávolítása nagyban csökkenti az utasok stressz szintjét. Ellenben olyan, csak szükség esetén előbukkanó irányítószervre is vágynak sokan, amivel ideiglenes átvehetik az irányítást.
5. Megtapasztalni a működést: a technológia megértése mellett szükség volt a megtapasztalásra is ahhoz, hogy elhiggyék a megkérdezettek annak biztonságos működését.
6. Beszélgetés: nem gombokkal és kapcsolókkal, hanem beszéddel akarnak kommunikálni az utasok a vezetővel, például címbeadás.
7. Szabálytisztelet: amíg a gépek az utolsó betűig ragaszkodnak a szabályokhoz, az emberek gyakran rugalmasan értelmezik azokat. Hozzá kell majd ahhoz szokniuk az utasoknak, hogy minden szabályt betartanak, például éjjel, az üres utakon is a megengedett sebességgel haladnak.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!