Fontos állomásához érkezett az Opel tavaly bejelentett motorgyári beruházása: tető alá került az a 30.000 négyzetméteres üzemcsarnok, amely az új motorgyári termelő soroknak ad majd otthont. A gyárépületben a belső munkálatok folytatódnak.
Az építkezés első fázisának lezárásáról ma Szentgotthárdon hagyományos Bokréta Ünnep keretében emlékeztek meg az Opel és a magyar kormány képviselőinek jelenlétében. Az Opel részéről Volker Hoff elnökhelyettes, a kormány részéről pedig Szatmáry Kristóf államtitkár beszélt a 800 új munkahelyet teremtő nagyberuházás jelentőségéről. Volker Hoff emlékeztetett arra, hogy a létrejövő új beruházással Szentgotthárd az Opel meghatározó motorgyártó központja lesz, az itt készülő új motorgeneráció pedig nemcsak a legkorszerűbb technológiákat vonultatja majd fel, hanem a legkorszerűbb, legrugalmasabb gyártási technológiák alkalmazásával is készül.
Az építkezés
Az első “kapavágás” – a hivatalos engedélyek megszerzése után – január első napjaiban történt. Először több, mint 62.000 köbméter földet kellett a helyszínről elvinni, hogy előkészítsék az alapot, majd több mint 5.000 tonna acél és 9.000 köbméter beton “következett” – ennyi anyagot építettek be az új gyárépületbe. Az építkezést a német Kocks Engineering GmbH koordinálja, de a munkálatokban több mint száz magyar beszállító vesz részt. Miközben az igazi gazdasági lehetőségeket a magyar beszállítók számára majd az új gyár jelenti, már az építkezés is sok helyi vállalkozásnak adott munkát. Átlagosan naponta mintegy 150 ember dolgozott az építkezésen, több mint 90 százalékuk magyar.
Az új csarnok mellett, a régi gyárépületben folyik a korábbi autógyári terület felújítása, ide már meg is érkeztek – igaz még csak dobozokban pihennek – az első gépek. A továbbiak átvétele a beszállítóknál folyamatosan történik. A felújított terület, amely 31.000 négyzetméter, és az új üzemcsarnok együtt tudja majd befogadni az új motorgyár berendezéseit. A hengerfej gyárba viszont már a nyári leállás alatt bekerültek új gépek, a bővítés azért volt szükséges, hogy a hengerfej üzem képes legyen majd az új motorgyár ellátására is.
Az Opel új Rugalmas Motorgyára
A 2012 végén induló motorgyár a teljes felfutás után évi félmillió motor előállítására lesz képes. Az Opel 500 millió eurot invesztál Szentgotthárdon és nyolcszáz új munkahelyet teremt. Az Opelnél csak Flex – azaz Rugalmas – motorgyárként emlegetett üzemben közös gyártóberendezéseken készül majd három különböző motorcsalád. A kis, 1.400 köbcentinél nem nagyobb benzinmotorok, a közepes, 1.6-os benzinmotorok és a közepes, szintén 1.6-os dízelmotorok közös vonása a hatékonyság (kis űrméretből is nagy teljesítmény), a gazdaságosság és az alacsony károsanyag-kibocsátás. Az új motorgeneráció valamennyi tagja már megfelel az Euro 6-os normának.
A rugalmas gyártástechnológiának köszönhetően naprakészen lehet a piaci igényekhez igazítani a termelést. A Flex motorgyár ugyanakkor komoly szakmai felkészültséget kíván az ott dolgozóktól. A jól képzett magyar munkaerő is fontos szerepet játszott abban, hogy ez a beruházás Szentgotthárdra került. A munkaerő “toborzás”, az új, magasan képzett kollégák felvétele a terveknek megfelelően folyik. Eddig mintegy száz munkahelyet töltöttek be, összesen és közvetlenül 800 új munkahelyet teremt az új motorgyár, míg a beruházásnak köszönhetően közvetve, a magyar beszállítóknál keletkező új munkahelyek számát több ezerre becsülik.
Történelem, tradíció és az Opel márka
Az új beruházás egy újabb jelentős lépés az Opel több évtizedes magyarországi jelenlétében. Az Opel hivatalosan húsz éve van jelen Magyarországon, de a márka itteni gyökerei jócskán a világháború előttre nyúlnak vissza. 1991 januárjában az Opel volt az első magyarországi autóipari beruházó és az első magyar autó, az 1992-es Astra is az Opel nevéhez fűződik. 1991 és 2010 között az Opel 735 millió eurót fektetett be Szentgotthárdon, amely folyamatosan az Opel meghatározó motor- és hengerfej gyártója. Az elmúlt közel húsz évben több mint hat és félmillió motor, valamint ötmillió hengerfej került ki a szentgotthárdi gyártósorokról.