Bő négy évtizeddel ezelőtt készítette az első Experimental Safety Vehicle tanulmányát a Mercedes-Benz, az aktuális ESF 2019 a rengeteg digitális rendszer mellett hardveres újdonságokkal is szolgál. Lecserélték például a kormánykereket egy sokkal kisebb méretű darabra, átgondolták a légzsákok elhelyezését. A napellenzőben speciális hangulatfényt helyeztek el, a kutatások szerint hosszú utakon javítja a vezető éberségét a megfelelő fény.
A meglévő Pre-Safe rendszer új funkciókkal bővült, például ha a rendszer azt érzékeli, hogy túlzott tempóval közeledik az autó egy kanyarhoz, akkor előre megfeszíti a biztonsági öveket. Az autóhoz mellékelt gyermeküléssel közelgő balesetnél előre megfeszíti az öveket és felfújja a légzsákot (és ezeket felfújva tartja) az autó, hogy jobb védelmet nyújtson a csöppségeknek. Az autó képes érzékelni a gyermekülés megfelelő használatát, illetve az ott utazó gyermek életfunkcióit. A hátsó forgalmat figyelő rendszer automatikusan előremozdítja az autót (ha van hely), ha túlzott tempóval közeledő másik járművet érzékel.
A hűtőrácsot, a hátsó szélvédőt kommunikációra alkalmas monitorokkal látták el, a tetőre is került egy felnyíló figyelmeztető jelzés, a cél, hogy a gyalogosok és a többi autós is érzékelje, mi a szándéka az akár önvezető módban is haladni képes autónak. Érdekes kiegészítő a távirányítós, az ESF 2019-et követő figyelmeztető jelzés, azaz automatizálták az elakadásjelző háromszöget a mérnökök. Fontos része a biztonsági csomagnak a megfelelő világítás is, a 2 megapixel felbontású LED-es fényszórók (a hírek szerint a jövőre debütáló S-osztályhoz lesznek először választhatóak) vakítás nélkül képesek világítani minden elképzelhető módon.
A Mercedes-Benz ESF 2019 alapja a hivatalosan még be sem mutatott, benzin-elektromos full hibrid hajtással ellátott GLE-osztály. Mivel azonban nem ez volt a témája a stuttgarti cég tájékoztatójának, egyelőre nem részletezték az autó műszaki tudását.