Amíg a haszonjárműveknél lényegében csak átmárkázás történik, az MEB-alapú személyautónál sokkal nagyobb szabadsága volt a Ford formatervezőinek, hiszen a padlólemez-társakhoz képest hátrébb vitték és meredekebben áll az első szélvédő, és a nyomtávot is megnövelték. Pontos méretadatok még nincsenek, a részletes bemutatóra csak később kerítenek sort; sietni nem kell, hiszen a kölni gyár se készült még fel a villanyautó-gyártásra, ott még júliusig a Fiestát gyártják. Nagy vonalakban annyit tudunk, hogy a tengelytávolság az Audi/Cupra/Škoda/Volkswagen testvérekhez hasonlóan 2,77 méter, de a rövidebb hátsó túlnyúlás miatt a hossz nem éri el a 4,5 métert, a szélesség 1,87 méter, a magasság 1,6 méter.
Nem véletlen, hogy az Explorer nevet választották az Európában, Európa számára fejlesztett villanyautóhoz, hiszen annak megjelenésével utalnak a cég amerikai eredetére, ahol 1991 óta egyik slágertípusa a gyárnak az Explorer – igaz, az új típus megjelenése inkább a Bronco Sport-ra hasonlít a jellegzetes formájú C oszloppal. Mivel műszakilag nincs rá szükség, klasszikus hűtőrács sincs, helyette az ovális márkajelzés van az orr közepén, a légbeömlő körüli patkó alakú ezüst betét pedig aerodinamikai elem, ami csökkenti és irányítja a jármű alá kerülő levegőt. Az 5 ülőhely mögött alaphelyzetben 470 literes csomagtartó van, ami a hátsó ülés ledöntését követően 1,4 köbméteres raktérré bővül – a kocsi orrában lévő tárolóban a defektszett utazik, tehát a töltőkábel(ek) a hátsó raktérből rabolnak litereket.
Családi autónak szánják az új szabadidő-autót, az első ülések közé például olyan tárolót készítettek, amiben egy 17 literes nagy rekesz is van, ahol több 1,5 literes palack víz vagy egy kisebb laptop is elfér, a 14,6 colos képátlójú, élére állított központi érintőképernyő dőlésszögének állítása közben lesz hozzáférhető az alatta lévő, USB-töltő csatlakozásokat rejtő fiók. Puha tapintású anyagokat ígérnek, felszereltségtől függően egy hangszóró koronázza meg a műszerfalat.
„Az Explorer az izgalmas elektromos Fordok új családjának első tagja. Felfedezhetők benne amerikai tradícióink, de Kölnben gyártjuk európai vásárlóinknak, készen a nagy kalandokra, és csordultig töltve mindennel, amire csak szükség lehet a kellemes napi használathoz” – mondta Martin Sander, a Ford Model e Európa vezérigazgatója.
A használatot fejlett vezetőtámogató rendszerek könnyítik meg, úgymint párhuzamosan és derékszögben is megállni képes parkolósegéd, az ajtónyitást hátulról érkező közlekedő esetén letiltó rendszer, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő aktívan képes lefékezni az autót; összesen 12 ultrahangos érzékelő, 5 kamera és 3 radar figyeli a jármű teljes környezetét.
A hajtásokról hivatalos információ nincs, nemhivatalosan az alapmodell 170 lóerős, a köztes szint 286 lóerő – ezek hátul hajtanak –, a csúcsmodell 340 lóerő rendszerteljesítményű 2 hajtómotoros összkerékhajtást jelent; akár 500 km-t meghaladó WLTP-hatótávolságot ígérnek. Villámtöltéssel 25 perc alatt lesz elérhető a 80%-os töltöttségi szint, a Ford alkalmazással használható töltőpontok száma Európában 2024-ben már eléri a félmilliót.
A Ford a sajtóanyagban 45 000 euró alatti indulóárat céloz meg az Explorer villanyautónak, ez elég ambiciózus, hiszen a Volkswagen MEB-alapú villanyautó ennél mind drágábbak, a végleges vételárat majd később, a részletes műszaki adatokkal együtt közlik.
Az Explorer kivételes képességeinek bemutatására a Ford felkérte Lexie Alford kalandutazó influenszert (akit Lexie Limitless néven is ismernek, illetve a legfiatalabb emberként, aki már a Föld összes országában járt), hogy induljon világ körüli expedícióra az elektromos Explorerrel. Az utazás ötletét Aloha Wanderwell 100 évvel ezelőtti útja adta, amit a Ford szponzorált.