A szabály szerint azok szállhatnak fel elsőként a járműre, akik előre jegyet váltottak rá, őket követhetik azok, akik előre ugyan nem vettek jegyet, de nagy távolságra indulnak. A fogyatékkal élőket és a kismamákat csak ezt követően sorolták be, a végére pedig a bérletesek maradnak. A szabály igazából nem új, legfeljebb rendeleti formában az. A legtöbb távolsági busz indulásakor eddig is e szabály szerint jártak el a sofőrök, ha tömeg volt. Miszler Miklós, a Gemenc Volán Zrt. személyforgalmi üzletág-igazgatója szerint nincs miért aggódni, senki sem marad majd a megállóban, figyelnek az utazási igényekre.
Az ügyben illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint a rendelet az uniós jogszabályokat is figyelembe véve készült, és senki sem marad majd a megállókban, mivel a szerződések alapján a busztársaságok nagyobb utaslétszám esetén úgyis többletjáratot állítanak be. A hivatalos felszállási sorrendet amúgy eddig is előírta a Volán-társaságok üzletszabályzata, ebben – elegendő hely hiányában – mostanáig elsőbbséget élveztek a kisgyerekesek és a mozgássérültek.
Az általunk megkérdezett utasok egy része még nem is hallott a márciusban várható változásokról. Egy harminc év körüli pécsi fiatalember jobb kezében bottal várt a pécsi buszra, állítása szerint azért nem ült le a padra, mert nehéz lenne felállnia. – Ezek szerint jövő ilyenkor én már csak a végén szállhatok fel? Érdekes kis csaták lesznek, főleg vasárnap délután vagy este, illetve hétfőn reggelenként, amikor amúgy is tele szoktak lenni a buszok egyetemistákkal. Az utasok közül többen azon tanakodnak, vajon mi számít majd messzinek. Aki Szekszárdról Tamásiba megy, az elég távoli, vagy csak a Siófokra vagy a Budapestre utazók számítanak majd nagyobb távolságra utazónak.
Nem marad utas a váróban március után sem
A buszsofőrök tapasztalatai szerint az utasok pontosan tudják, hogy az előre váltott jeggyel előnybe kerülnek felszálláskor, különösen, ha tömegre lehet számítani. Ez eddig is így volt. Az előre megvásárolt jeggyel a biztos ülőhelyet biztosítja magának az utas előre. A bérletesek is tudják ezt, ezért ők, ha biztosan szeretnének a kiválasztott buszra felférni, akkor a jegypénztárban bérletük felmutatásával ezt előre jelzik, ilyenkor kapnak helybiztosítást. A telített időszakokban azzal próbálja majd az esetleges feszültségeket csökkenteni a Gemenc Volán Zrt., hogy szükség esetén mentesítő járatokat indít.
Kovács Miklóst a Kecskemétről érkező buszról leszállva szembesítjük a jogszabályi változásokkal, és első reakcióját nem is idézzük. Közben beáll a bogyiszlói járat, az ajtaja előtt nyugdíjasok tülekednek, többségük a piacon árult reggeltől, a portéka elfogytával indulnak haza, hogy aztán másnap ismét buszra üljenek árujukkal. – Látják, szinte mindenki nyugdíjas, és jegy nélkül utazik. Akkor jövőre a sor végére kerülünk? – kértezte egy idősebb hölgy. – Azért vált az ember bérletet, hogy ne kelljen mindig jegyért sorba állnia – mondta egy középkorú asszony, miközben a dombóvári buszra várt. És mert olcsóbb, mintha minden nap jegyet venne, tette hozzá. Dolgozni járok, a reggeli csúcsban minden busz csurig tele van. Ezek szerint jövőre nem biztos, hogy felszállhatok majd, meg kell várnom egy következő járatot, és elég nagy az esélye, hogy elkések a munkából, ami persze magával vonzza, hogy kirúgnak. Ha viszont nem bérletet, hanem jegyet veszek, nem tudom elszámolni a munkáltató felé. Úgy látszik, megint olyanok döntöttek valamiről, akiknek fogalmuk sincs az egészről.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!