– Ami az utakon zajlik nálunk, az néha inkább hasonlít egy csatára, mint közlekedésre – osztja meg velünk véleményét a területi képviselőként dolgozó Málnássy Gábor. – A munkám miatt rengeteget autózom, és egyre többet csalódok autós társaimban. Nekem úgy tűnik, legtöbbjük hiányzott a KRESZ oktatásról, olyan alapvető dolgokat nem tesznek meg, mint hogy felkapcsolják a fényszórójukat, irányjelzőt használjanak vagy megadják az elsőbbséget. Azt azonban meg kell mondjam, van egy helyzet, amikor nagyon összetartóak a vezetők, ez pedig nem más, mint amikor traffipaxozó rendőrautót látnak. Ilyenkor megy a villogás, bár ezt sem mindenki teszi meg – teszi hozzá. A férfi elmondta, sajnos más autós miatt már került olyan helyzetbe, aminek köszönhetően majdnem baleset áldozata lett. – Kevésen múlott, hogy nemrég ne hagyjam ott a fogamat a négyesen – folytatta. – Egy külföldi rendszámú autós előzte a szembejövő kocsisort, bár jól lehetett látni, dugó van. Ő mégis bevállalta. Az előttem lévő autó elől behúzódott egy kamion mögé, de utána újra kicsapott. Ha nem rántom félre a kormányt, akkor belém csapódik, így én szaladtam le az útról. Ha mindez húsz méterrel később történik, egy fának rohanok. A férfi megállás nélkül tovább hajtott. Amikor kiszálltam az árokparton a kocsiból senki nem állt meg, csak néztek ki az ablakon. Hát én így látom a dolgokat.
– Szerintem határozottan fejlődik a közlekedési morál – fejti ki véleményét Kovács Sarolta. – Vállalkozóként sokat ülök a volán mögött, járom az országot. Úgy ítélem meg, hogy az elmúlt években érezhetően pozitív irányba fejlődtek a vezetők. Lassan kezdünk felnőni a nyugati szomszédokhoz, igaz, a körforgalmaknál még mindig nehezen megy a zipzár-módszer alkalmazása – jegyzi meg viccelődve.
– Én csak belvárosban szoktam autózni, azt is főként Szolnokon – hangoztatja véleményét a szolnoki Kovács Ferenc. – Sajnálattal tapasztalom, hogy bizonyos időszakokban hosszú időbe telik eljutni a város egyik pontjáról a másikba. Vegyük például a péntek délutánt, akkor elég nehéz kijutni Szandaszőlősre, mert a körforgalmat a Százlábú híd után szinte kisajátítja az egyik behajtó ág. Fel sem fogják, mekkora torlódást okoznak ezzel. Arról már nem is beszélek, hogy a buszoknak sem biztosítanak elsőbbséget.
Ugyanezen a véleményen van Horváth Béla is, aki egy busz volánja mögött éli meg a közlekedés sava-borsát. Bár ő vallja, javult a helyzet az utakon, azonban továbbra sincsenek tisztában azzal a gépkocsivezetők, hogy ki kellene engedni az öbölből a kikanyarodni kívánó buszt. – Szerintem sokkal óvatosabbak a sofőrök – mondja a buszvezető. – A kisebb forgalmú utakon nem száguldoznak, türelmesek, használják az indexet. Sőt, amikor beállok a megállóba lassítanak is mögöttem, mikor megindulnak az emberek. De engem kiengedni már nem nagyon akaródzik nekik –teszi hozzá.
Erdélyi Tibor tűzoltó zászlós 1995 óta dolgozik a lánglovagoknál. Az elmúlt évek tapasztalata azt mondatja vele, hogy az emberek fele tudja mit kell tenni, ha szirénázó, megkülönböztető jelzést használó tűzoltóautóval találkozik az utakon. De azért többször volt már rá példa, hogy meglepődve nézett egy-egy személyautó sofőrje, hogy őt egy nagy piros autó előzi, közben pedig ment a sziréna és a fényjelzés. A zászlós szerint ennek az az oka, hogy túl hangosan szól a zene, illetve keveset néznek a tükörbe a vezetők.
Nagypál Imre tűzoltó főhadnagy szerint viszont sokkal jobb a helyzet Szolnokon és a megyében, mint a fővárosban. Ő több évig szolgált Budapesten, de ott nem voltak ennyire előzékenyek az autóvezetők a sürgős esethez riasztott tűzoltókkal. Volt, hogy hosszú perceket kellett araszolniuk, mert egyszerűen nem húzódott le senki. Pedig ilyenkor minden perc számít, és nem csak egy közhely, hogy a késlekedés akár emberéletbe is kerülhet.
– A kölcsönös bizalom a jó közlekedési morál záloga – fejtette ki véleményét Szarvák Tibor szolnoki szociológus. – Amikor Bécsben jártam, kevesebb fennakadással, dugóval találkoztam, mert ott segítették egymást a vezetők. A gyalogosokkal szintén előzékenyek voltak. Meg is jegyeztem egyszer, hogy aki huzamosabb ideig kint tartózkodik, az fokozott óvatossággal közelítse meg itthon a gyalogátkelőket, mert itt nem biztos hogy átmehet, hiába van elsőbbsége. A közlekedésben a bizalom csak akkor alakulhat ki, ha mindenki betartja a szabályokat. Emellett kialakul a biztonságérzet is. De amíg többségben vannak a kicsapongók, addig nem javul a helyzet – teszi hozzá.
Itt vezetik le a feszültséget az emberek
Egy lapunk által megkérdezett szakpszichológus úgy látja, az emberekben a máshol felgyülemlett feszültség és a stressz gyakran a volán mögött csapódik le. Ez konfliktushelyzeteket teremthet, hiszen egy eleve feszült idegállapotba került embert – egy hosszú munkanap után – sokkal könnyebb kihozni a sodrából, akár egy apró bakival is, mint egy nyugodt, kipihent személyt. Emiatt maga is figyelmetlenné válik, és könnyebben hibázik. Ezért a szakember azt javasolja, ha valaki azt érzi magán, hogy túlzottan ideges, ne azonnal üljön volán mögé, mert ezzel nem csak saját, de más testi épségét is veszélynek teszi ki.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!