Kezdjük a lényeggel: a Swift 1.25 DDiS az egyhetes, javarészt városi forgalomban töltött tesztprogramot 4,6 literes fogyasztással zárta, ami azért nagy szó, mert mindezt úgy érte el, hogy sok konkurensével szemben nem büszkélkedhet start-stop rendszerrel, fékenergia-visszanyeréssel és egyéb, a takarékosságot fokozó vívmánnyal.

Van benne viszont egy 1,25 literes Fiat dízelmotor, ami ezek nélkül is bámulatosan keveset fogyaszt, noha a kis négyhengeres hidegen eléggé nagy lármát csap, s akkor sem túl „simulékony” amikor már elérte az üzemi hőfokot.

Működési karakter: érvek és ellenérvek

Ha összehasonlítjuk a 94 lóerős, 1,2-es benzinessel, a gyorsulásra és vég sebességre vonatkozó adatok tekintetében minimálisak a különbségek. Amiért viszont sokkal fickósabbnak érződik a dízel, az a nyomaték, ugyanis közel 200 Nm-t produkál az erőforrás, azt is 1750-es fordulaton. Kis dízelmotor létére egyébként bírja, ha korán felkapcsolunk, az erőleadáson viszont lenne még mit csiszolni, mert a teljesítmény nem éppen egyenletesen érkezik meg. Ez nyilvánvalóan mit sem változtat azon, hogy a katalógusban nem igazán tündöklő 75 lóerős adat a valóságban kellemes meglepetést okoz: a dízel Swift rugalmassága egészen jó, s ha kell, kényelmesen tartja a 130 km/órás megengedettnél magasabb sebességet is.

Ha viszont öt- helyett hatfokozatú lenne a váltó, akkor egyrészt kicsivel elevenebbnek érezné a vezető az autót, másrészt hosszú autópálya-meneteknél lejjebb mehetne a fogyasztás és a zajszint is, mert a közel 3000-es fordulat bizony egyiknek sem válik javára. Tesztautónk sebességváltója egyébként korántsem volt olyan pontos, mint a korábban próbára fogott benzines verzióké, maradjunk annyiban, hogy átlagos szerkezet.

Szerencsére a dízel modell is ugyanolyan könnyen manőverezhető, mint a benzines, fordulóköre szűk, s a körkilátás sem korlátozott. A közvetlen elődhöz képest markáns különbség, hogy a futómű és a kormányzás mintha eggyel magasabb kategóriát képviselne. Szűk tengelytávolságához mérten kifejezetten stabilan és semlegesen fordul, a volán pedig némi visszajelzéssel is szolgál, ami meglehetősen ritka ebben a kategóriában.

Érdemes számolni: dízel vagy benzines?

Az új generációs Swift ellen szóló nyomós érv a viszonylag szűk hátsó sor és a csekély befogadóképességű csomagtartó. Ennél bizony jóval tágasabb a legtöbb szegmensbeli társ, aminek viszonylag egyszerű az oka. Míg egy Punto vagy Corsa 4 méteres, addig a Swift csak 3,85 méter hosszú, s ez bizony nem csekély különbség. Ettől függetlenül elöl kényelmesek az ülések, még hosszú út megtétele után sem érzi úgy a vezető, hogy ki kellene szállnia. Szintén dicséret illeti a Suzukit a funkcionálist tekintve közel tökéletes berendezésért, de az is szót érdemel, hogy a közvetlen elődhöz képest a középkonzol értékesebbnek hat.

Mindezekkel együtt is nehéz megemészteni a dízel Swift árát. A 3 950 000 Ft-os összeg még az alapfelszereltség tükrében (széria a manuális klíma, a bőrbevonatú kormány, az MP3-as audiorendszer és az elektromos ablakemelő is) sem mondható kedvezőnek, az pedig, hogy 560 ezer Ft-tal drágább az ötajtós, 94 lovas benzinesnél, bizony nagyon elgondolkodtató. A gázolaj és a benzin jelenlegi árszintjét és a két modell közötti, hozzávetőlegesen 2,0 liter/100 km-es fogyasztásbeli differenciát figyelembe véve nem kérdéses, hogy csak azoknak éri meg a dízel, akik az átlagosnál többet mennek autójukkal, hiszen csak magas futásteljesítmény után kezd el „megtérülni” a dízel.

TETSZETT
takarékosság
precíz kormányzás
könnyű manőverezhetőség

NEM TETSZETT
szűkös csomagtér
helykínálat
magas alapár

ÖSSZEGZÉS
Komoly hibája nincs a Swiftnek, egyedül az utastér és a csomagtartó méretét kifogásolhatjuk. A dízelmotorral tisztességesen megy az autó, fogyasztása egészen baráti, de a felár miatt vélhetően nem ez lesz igazán népszerű.

Suzuki Swift 1.25 DDiS
Összlökettérfogat: 1248 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 55 kW (75 LE) 4000/min
Max. nyomaték: 190 Nm 1750/min
Hosszúság/szélesség/magasság: 3850/1695/1510 mm
Tengelytáv: 2430 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1065/495 kg
Csomagtér: 211-892 l
Üzemanyagtank: 42 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,7 s
Maximális sebesség: 165 km/h
Város/országút/vegyes: 5,1/3,6/4,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 4,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 109 g/km
Alapár (1.2 3 ajtós, 94 LE): 2 790 000 Ft
A tesztelt modell ára: 3 950 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!