A National Highways Authority of India (NHAI) és annak szerződéses partnerei a Legfelsőbb Bíróság döntése értelmében csak jó minőségű, megfelelően karbantartott utakon kérhetnek pénzt a használatért. A Raipur és Durg közötti 26 kilométeres szakasz kapcsán indult az eljárás, amelynek a végén úgy ítéltek, hogy az út fenntartójának (koncessziós partner, tehát egy magántulajdonban lévő vállalkozás) 110 millió rúpiát, azaz 473 millió Ft-ot vissza kell fizetnie a központi költségvetésbe – ennyi úthasználati díjat gyűjtöttek az adott szakaszon az idő alatt, amíg bizonyítottan rossz minőségű volt az aszfalt.
A panaszok miatt egyébként 2015 márciusában az állami közútkezelő visszavette az út feletti ellenőrzést, és 60 százalékkal csökkentette az úthasználati díjat – a felmérések szerint ennyi, mármint a kérdéses szakasz 60 százaléka rossz minőségű, ezért csak a fennmaradó 40 százaléknyi jó minőségű útért kell fizetniük az arra haladóknak. Azonban a Legfelsőbb Bíróság szerint valójában csak 20 százaléknyi a jó minőségű útszakasz hossza, ezért a javításig a korábbi díj ötödét kell csak fizetnie a közlekedőknek. Az is szerepel az ítéletben, hogy a túlterhelt teherautók úthasználati díját meg kellene emelni, mert ezek okozzák az aszfalt károsodását.
A kérdéses útszakaszon egyébként csak akkor lehet majd újra a teljes, korábbi úthasználati díjat kérni, ha befejeződik a teljes felújítás, és az eredményről a Legfelsőbb Bíróság által kirendelt, szakértőkből álló bizottság is meggyőződik. A kérdéses útszakasz megépítéséről és üzemeltetéséről 2003. május 8-án kötött szerződést az NHAI a DSC Ventures Pvt Ltd céggel, mely a megépítést követően csak a díj beszedésével foglalkozott, nem nagyon költött az útszakasz karbantartására. A jövőbeli hasonló eljárások megkönnyítése érdekében az indiai kormányzat panaszbejelentő oldalán kifejezetten a rossz minőségű utak bejelentésére szolgáló menü jelent meg. De szép is lenne, ha Magyarországon is megszületne egy hasonló ítélet, hiszen a teherautóknak mindenhol fizetniük kell, így kénytelen lenne az állam megjavíttatni az összes rossz minőségű közutat, ha azok használatáért pénzt akarna látni…
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!