A rendszer bevezetése óta országszerte 34 milliárd 687 millió forint folyt be az államkasszába.
— Szeptember 18-áig összesen 28 ezer 357 ügyfelet és 98 ezer 925 gépjárművet érintett az e-útdíj. Ha százalékos összehasonlításban nézzük, akkor viszonylati jeggyel az érintettek 65,8 százaléka, fedélzeti egységen (OBU) keresztül 34,2 százalék intézte a befizetést — tájékoztatta lapunkat Kibédi-Varga Lajos, az e-útdíj szakmai projektszóvivője. Hozzátette, Békés megyében két saját ellenőrző autó, valamint a rendőrség egyes gépjárművei figyelik a befizetést. A Viharsarokban harminc helyszínen vehető meg a viszonylati jegy.
Kibédi-Varga Lajos elmondta, a tapasztalatok alapján a hazai fuvarozók hamar megtanulták a rendszer használatát, ez a regisztrált felhasználók és tehergépjárművek növekvő számából is látszik. Megtudtuk, egyre erősödik a bizalom a fedélzeti eszközzel történő bevallási mód iránt. A regisztrált gépjárművek mintegy fele, a megszolgált útdíj összegére vetítve a díjfizetésre kötelezettek egyharmada már felismerte a fedélzeti eszközzel történő díjfizetés előnyeit.
— Több mint két hónap működési tapasztalatai alapján kirajzolódnak azok a tipikus felhasználói hibák, melyekre odafigyelve elkerülhetők a súlyos bírságok. Ezek közül az első, hogy a viszonylati jegy csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra. A megváltott és kifizetett viszonylati jegy kizárólag a megtervezett útvonalra, egy irányban biztosít egyszeri úthasználati jogosultságot — hangsúlyozta a szakember. Elmondta, fedélzeti eszköz segítségével történő fizetés esetén, az utazás megkezdése előtt mindig érdemes ellenőrizni, hogy a OBU megfelelően működjön, az eszköz hozzá van-e rendelve a járműhöz, továbbá, hogy rendelkezésére áll-e az utazáshoz szükséges összeggel feltöltött egyenleg.
Megtudtuk, az őszi időszakban az úthasználati jogosultságokra vonatkozó fokozott ellenőrzések várhatók, a jogosulatlan úthasználat szankciója közigazgatási bírság. Szeptembertől jelentősen emelkedtek a bírságtételek, melyek az útdíj megfizetésének elmulasztása esetén 140-165 ezer forintig terjednek. Az is büntetésre számíthat, aki alacsonyabb díjkategóriájú járműre (tehát például négytengelyes helyett kéttengelyes tehergépkocsira) váltja meg a jogosultságot, ebben az esetben a büntetési tételek 80-110 ezer forint közt változnak. A szabályszegők helyszíni megállítás során, vagy az objektív felelősség elve alapján vonhatók felelősségre, a bírságolást a rendőrség végzi.
A békéscsabai Áchim Mihály Miklós, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) tagja elmondta, hogy a szállítmányozással foglalkozó cégek sokszor panaszkodnak arra, az egyes utak csak nehezen tervezhetők, megesik, a GPS feleslegesen küld hibaüzenetet, túlszámlázás következik be. Egyetért azzal a törekvéssel, hogy az úthasználatért csak utólagosan fizessenek, mert most egy letéti számlára nagy összegeket utalnak, amit nem használnak fel, és csak hónapokkal később kapnak vissza.
A hazai megbízók egy részével el lehetett fogadtatni, hogy ők fizessék meg az e-útdíjat, de a külföldieket nem érdeklik a magyarországi viszonyok. Szegfű Ferenc belföldön két gépjárművel vállal fuvarokat. Bár van rá más lehetőség, ők csak készpénzzel egyenlítik ki az e-útdíjat, amit teljesen áthárítanak a megrendelőkre – ők pedig beépítik a termékeikbe. Elmondta, hogy a tarifaemeléseknél közelharcot vívnak az ügyfeleikkel, de az e-útdíj áthárítását magától értetődőnek vették. A két teherautó miatt két hónap alatt az úthasználatért bruttó 730 ezer forintot fizetett ki, mint kiemelte, ezt előre meg kellett finanszíroznia a cégének.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!