Amíg vezetési élmény terén az Alfa Romeo autói az élen járnak, egyéb területen egy kicsit elszaladt felettük az idő. Nemhogy elektrifikáció nincs, de manapság oly fontos online szolgáltatások terén se áll valami jól a márka, amelynek a kínálata aktuálisan két modellre, a Giulia szedánra és a Stelvio szabadidő-autóra szűkült. A jövőben minden másként lesz, és tényleg igazi forradalom az új Tonale kompakt szabadidő-autó, amely például elhozza nekünk a blokklánc-alapú előélet-nyilvántartást.
Minden egyes példánynak saját NFT (non-fungible token ~ nem helyettesíthető token) azonosítója lesz, tehát nem az egyes – nem átjárható – nemzeti nyilvántartások alapján lehet majd lekövetni a konkrét példányok előéletét, hanem egy központi adatbázisban; a megfelelően karbantartott példányok használt piaci értékét növeli ez a megoldás, illetve a gyár erre alapozva a most induló használtautó-programjában kínált autókra az újautókkal összemérhető garanciát és assistance szolgáltatást kínál majd – részletekkel később szolgálnak. A vezetőtámogató rendszerek tekintetében is behozza a lemaradást az új modell – a 2-es szintű önvezetés azt jelenti, hogy a sáv- és távolságtartó segítségével gyorsforgalmi úton képes magát irányítani az autó -, a gyár állítja, hogy a segédek nem fogják majd zavarni a vezetés élményét, ami továbbra is a márka jellemző tulajdonsága marad.
A fedélzeti rendszer az Amazon Alexa hangvezérlésével dolgozik, lehetőség van arra, hogy az Amazon futár a csomagtartóba kézbesítse a küldeményt. Minden példányban ott lesz ez a fejlett, Android operációs rendszert használó digitális belső, a kormány mögött egy 12,3 colos kijelző kap helyet, a központi érintőképernyő 10,25 col átlójú. Az Alfa Connect Services keretében nem csak távoli hozzáférés és autókövető szolgáltatás érhető el, de van wifi kapcsolódási lehetőség, és havonta egyszer e-mailt kap az ügyfél autójának állapotáról – van-e valami probléma, ami esetleg szervizlátogatást igényel, közeledik-e a kötelező átvizsgálás időpontja, satöbbi. Az utastérben a vezetőre összpontosul a figyelem, a kormány háromküllős, alumíniumból készülnek a váltófülek, Alcantara borítja a műszerfalat. A díszbetétekre lézergravírozással viszik fel a gyémántmintát, az üléskárpitok is 3D-s mintát kapnak az Alcantarától kezdve a vegán (mű)bőrön át a neoprén anyagig.
A Fiat-örökségből származó, jelenleg Jeep modelleknél használt Compact Wide alapra építették fel a 4,53 méter hosszú, 1,84 méter széles és 1,6 méter magas kompakt szabadidő-autót, persze azért sokat módosítottak a konstrukción, például saját az elöl-hátul MacPherson rugóstagos felfüggesztés, a kormányzás. Az orr kialakításával az SZ Zagato modellre utalnak, az oldalsó karaktervonal a Giulia GT-ről lehet ismerős, a C-oszlopot a 8C Competizione kupén láthattuk már, az öt kerékcsavaros felnikkel pedig a „telefontárcsa” motívumot hozzák vissza. Elöl és hátul is hármas osztásúak a teljesen LED-es lámpák, amelyek üdvözlő- és búcsúzó fényshow-t is játszanak.
A középkonzolon ott a D.N.A. üzemmód-választó, amelynél annyi a változás, hogy az „A” már nem az All-Weather (rossz időjárás), hanem az Advanced Efficiency (gazdaságos) üzemmódot jelenti. Utóbbi indoka, hogy a piaci bevezetésnél csak öntöltő hibrid hajtással lesz megvásárolható a Tonale, a 130 lóerős hajtást Jeep-ben is elérhető lesz, kifejezetten az Alfa Romeo márka számára készül az 1,5-ös blokk változó geometriás turbóval, aminek 160 lóerő a teljesítménye – a 7 fokozatú duplakuplungos váltóba itt is egy 20 LE/55 Nm teljesítményű villanymotor hajt be. A nyár végén lesz elérhető Európában az 1,6 literes, 130 lóerős (320 Nm) dízel, amit elsőkerékhajtással és 6 fokozatú duplakuplungos váltóval adnak.
Az év vége felé érkezik a plug-in hibrid, amelynél 275 lóerőre növelik a rendszerteljesítményt, ez 6,2 másodperces 0-100 km/órás sprintre elég. Alapvetően ugyanarról a hajtásról van szó, amit a Jeep modellekben (padlólemez-társak) is megtalálunk 4xe néven. 180 lóerős 1,3-as turbómotorral, de az Alfa Romeo számára egyedi, 15,5 kWh kapacitású, 100 kW teljesítményleadású akkumulátort fejlesztettek, ezzel WLTP-szabvány szerint 60 km-es vegyes, illetve 80 km-es városi hatótávot céloznak. Mifelénk ez lesz az egyetlen modell összkerékhajtással, Észak-Amerikában és a Közel-Keleten 2,0 literes turbómotorral (256 LE) és kardántengelyes összkerékhajtással is kapható lesz az autó. Egyedi az elöl-hátul MacPherson rugóstagokat használó felfüggesztés, amelynél új fejlesztésű lengéscsillapítókkal (extraként elektronikusan vezérelt darabok is elérhetők) tartják kordában a karosszériamozgást, a kanyarvételt elektronikus differenciálzár és fékezéses alulkormányzottság-csökkentés, továbbá a legközvetlenebb áttételezésű kormányzás segíti. A fékeket a Brembo szállítja, elöl-hátul négydugattyús nyergeket használ a rendszer.
Az ügyfélélmény terén is újat hoz a Tonale, amelyet nem csak a márkakereskedésekben, de online is meg lehet majd vásárolni – ugyanazt az elektronikus felületet használják mindenhol, az értékesítő tanácsokkal segíti az ügyfél dolgát. A kínálatot leegyszerűsítik, lesz Super és Ti felszereltség, és két extra csomag, ezen kívül színeket lehet választani. Felújították és modernizálták a Nápoly-melletti Pomigliano d’Arco-ban található gyárat, ahol a Tonale készül, így 5 évre növelték a garanciát.