Noha különböző formában már évek óta tesztelik, a Google robotautója bizony nagyon messze van még attól, hogy az önmagában képes legyen a biztonságos közlekedésre. Például azt se nagyon hangoztatja az informatikai cég, hogy a tesztelést nem szabadon választott útvonalakon végzik, hanem csak olyan helyeken haladnak a robotautók, amelyeket korábban centiről centire felmértek a cég autói – hasonló szerkezetre kell gondolni, mint amelyek az Utcanézethez készítik a képeket, csak itt külön bejelölik az egyes táblákat, útburkolati jeleket, satöbbi, amelyek a különféle érzékelők mellett támpontot jelentenek az autónak a haladáshoz. Ennek megfelelően az biztonságosan halad a közúton a forgalomban, de a fejlesztők elmondása szerint útépítésnél könnyen zavarba tud jönni a vezérlőegység, ilyenkor emberi beavatkozásra van szükség.
De ez még apró probléma ahhoz képest, hogy például még sosem próbálták az autókat igazán rossz időjárási körülmények között. Jellemzően sivatagos klímán folynak a tesztelések, mindössze pár alkalommal volt olyan, hogy enyhén szemerkélő esőben mentek a prototípusok. Persze ezt előbb-utóbb bepótolják majd, csak jelen esetben az utcákon közlekedő prototípusok méregdrága egyedi alkotások, amelyeket a lehető legtöbbet akarják tesztelni. Egyelőre csak száraz aszfalton képes megbízhatóan manőverezni a kocsi, jeget, havat még nem is látott.
Ez annyiból nem probléma, hogy bepótolható a fejlesztés során, de az igenis nagy gondot jelent, hogy a kátyúkkal nem tud mit kezdeni a robotautó. Egész egyszerűen arról van szó, hogy a különféle érzékelők nem látnak az aszfalt „síkja” alá, azaz fizikailag nem képesek észrevenni egy gödröt. Ugye a kamera képének szoftveres elemzése se segít, mert például lehet egyszerű javítás az eltérő színű rész, nem feltétlenül a gödör „árnyékát” látja az autó. Amíg az ember jó eséllyel fel tudja ismerni a gödröt, addig a robotautó mit sem sejtve belehajt. Azt nem tudni, hogyan kezeli a számítógép azt, amikor például az egyik kormányzott kerékből elmegy a levegő, és az autó nem a beprogramozott módon reagál a kormánymozdulatokra. A nyitott csatornafedelet is csak akkor ismeri fel a számítógép, ha az el van kerítve…
Ennél sokkal súlyosabb – az Egyesült Államokban mondhatni életveszélyes – problémát jelent, hogy az autó ugyan felismeri a gyalogosokat, de például az út szélén megállást jelző rendőrt már nem kezeli kiemelten, egyszerűen kikerüli. Aztán meg magyarázkodhat a robotautóban ülő ember a jó eséllyel előhúzott fegyverrel érdeklődő közegnek, hogy ő nem menekülni akart, nincs semmi takargatni valója, csak épp későn avatkozott be az irányításba.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!