Hat évvel ezelőtt merült fel az Afrikának szánt haszonjármű kifejlesztésének az ötlete, az első prototípus elkészítéséről az Autó-Motor weboldalán 2013 májusában számoltunk be, most pedig már az mondják az OX nevű jármű készítői, hogy két éven belül megindulhat a sorozatgyártás.
Eddig mintegy 3 millió fontot költött el a farostlemezlap-karosszériával rendelkező járműre a Global Vehicle Trust, és idő közben sikerült nagy autóipari cégeket is megszerezni támogatóként – talán ennek köszönhető, hogy immár Ford dízelmotor hajtja az első kerekeket, igaz, a haszonjárművekben épp most váltják le az OX-ban használt 2,2 literes blokkot. Az elveken nem változtattak: egy 40 lábas konténerben 6 darab lapra szerelt OX szállítható, amelyeket aztán 3 ember egyenként 12 óra alatt tud készre szerelni. Gyorsabb is lehet így eljuttatni a szállítójárműveket egy természeti katasztrófa helyszínére, mint az végigvárni, hogy felszabaduljanak az oda vezető utak.
Az 1,6 tonna saját tömegű OX rakterét úgy alakították ki, hogy annak két oldala padként használható, az EU-ban alkalmazott jogszabályok alapján itt 10 ember utazhat, és akkor még ott van a háromszemélyes vezetőfülke. Három Euro-raklap vagy 8 darab 200 literes hordó szállítható itt, a terhelhetőség 1,9 tonna. Az üzemanyagtartály 150 literes, ami 1200 km-es hatótávolságot eredményez – kihasználva a teljes terhelést.
Csak elsőkerékhajtásúak a prototípusok, de a teljesen sík padló (szintén farostlemez borítás) és a karosszéria kialakítása miatt már így is nagyon jó a terepjáró-képesség, állítólag mindenhol elmegy, ahol egy Land Rover Defender, műszakilag semmi akadálya az összkerékhajtás megvalósításának, de egyelőre nem látják ennek szükségét. A legkisebb hasmagasság az első tengelynél van, 25 centi, egyébként 40 centi magasan van az OX alja.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!