A közösségi közlekedéssel épp csak az a probléma, hogy az nem háztól házig szállítja a kedves ügyfélt, de bizony akadnak olyan területek, ahol nem tökéletes a lefedettség. Ennek többféle oka lehet, az egyszerű földrajzi ok mellett például az is, hogy késő éjjel már nem járnak a buszok/metrók/villamosok, miközben ilyenkor is vannak olyanok, akik szeretnének eljutni a céljukhoz, és nincs saját autójuk.
A biciklikölcsönzés csak részmegoldás, mert vannak olyan időjárási körülmények, amikor egyszerűen nem életképes ez a közlekedési módszer, arról nem is beszélve, hogy sok esetben nem olyan az ember ruházata, hogy igénybe tudja venni a kétkerekűt. Itt jön a képbe a Toyota által megálmodott i-Road közlekedési eszköz, amelyet nagyon nehezen lehet kategorizálni. A legegyszerűbb, ha olyan mopedautóként tekintünk rá, amelynél egymás mögött ül a vezető és utasa, és képes kanyarban bedőlni, azaz tényleg félúton helyezkedik el az autók és a motorkerékpárok között.
Egy ilyen meglehetősen korlátozott használati értékkel bíró, és az akkumulátoros hajtás miatt drága közlekedési eszköz életképessége a piacon nem túl jelentős, ellenben kifejezetten ideális a közösségi autómegosztáshoz. Egyszerű vezetni (csak a pedálokat kell kezelni és kormányozni), nincs helyi károsanyag-kibocsájtása, és a magas bekerülési költség rendszerszinten nézve már nem is olyan elrettentő – hamar bejön az alacsony üzemeltetési költségen. Nem tud nagyon messzire menni, de hát a díjszabás és a dokkolóállomások kötöttsége is a rövid használatot teszi csak lehetővé, ráadásul minden egyes leállításkor automatikusan töltődik az akkumulátor, úgyhogy a hatótáv-para se jellemző.
Ez mind szép és jó, de igazából a kerékpármegosztás is elég nehezen valósul meg (vegyük csak a Bubi példáját, ahol jócskán túlteljesítették a tesztidőszakot), az autómegosztás megvalósítása még drágább, még több ellenőrizni való akad (van-e érvényes jogosítvány), nagyobb a felelősség (biztosítás), úgyhogy ma még nincsenek ilyen rendszerek. A Toyota most a francia Grenoble városával közösen létrehozta a közösségi autómegosztást, amelynél egy 70 darabos i-Road flottával egészítik ki a meglévő közösségi közlekedési hálózatot. A kétszemélyes kis elektromos autók segítségével az utasok folytathatják útjukat, vagy épp az átszállások elkerülésével hamarabb a céljukhoz érhetnek.
A Ha:Mo névre keresztelt szolgáltatást szeptember 12-én mutatták be, és október elsejétől már minden regisztrált felhasználó igénybe veheti az elektromos i-Road flottát. Ezzel ráadásul két legyet üt egy csapásra a Toyota, hiszen nem csak a közösségi autómegosztást ismerteti meg az emberekkel – köztük rengeteg idelátogató turistával – Grenoble-ban, de magát az elektromos autót is.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!