Idén az esztendő első felében 6,7 millió, az ország összes autópályájára érvényes e-matricát adtak el, amiből 28,2 milliárdos bevétel folyt be – közölte az Állami Autópálya Kezelő. Azt ugyan nem lehet tudni, hogy ebből mennyit fizettek ki azok az autósok, akik a Baranyán, Tolnán is átvezető M6/M60-as sztrádát használták, azt viszont igen, hogy az említett bevétel több mint ötmilliárd forinttal kevesebb annál, amennyit az autópálya fenntartása és az építés költségeinek törlesztése felemészt évente. Akkor sem sokkal szívderítőbbek az adatok, ha egy teljes évet vizsgálunk: tavaly 53 milliárd forint folyt be a matricákból.
Mindebből kiderül, hogy az M6/M60-as autópálya aránytalanul sokba kerül, különösen annak ismeretében, hogy a korábban sem jelentős forgalma tavaly tovább csökkent. 2012-ben már csak 8500-an használták naponta átlagosan a Bólytól északra eső szakaszokat, ez más autópályák forgalmához viszonyítva elenyésző (például a Budapestről Szegedre vezető M5-öst több mint ötvenezren használják naponta), de még a régi 6-os főutat is többen veszik igénybe.
A távolabbi jövőt illetően kedvező változást hozhat, ha továbbépítik az országhatárok felé az M6-ost. A jelen viszont borúsabb is lehet a tavalyinál: friss adatok még nincsenek, de az autópálya mellett haladó főutakon az autósok máris tapasztalhatják, hogy az útdíj fizetésére kötelezett teherautók újra azokat az útvonalakat használják, amelyeket a sztráda átadását megelőzően. Mindennek a magyarázata, hogy a főutakért jóval kevesebbet kell fizetniük a sofőröknek, mintha a sztrádát választanák.
Évente 33 milliárd
Az M6-os autópálya Dunaújváros és Pécs közötti szakasza 380 milliárdba került. A számvevőszék jelentése szerint a magánberuházással, PPP-konstrukcióban elkészült M6-os Dunaújváros–Szekszárd közötti szakasza havonta 15,6 millió forintjába kerül az államnak kilométerenként, míg a Szekszárd–Bóly–Pécs közötti szakasza 22,3 millióba, tehát évente 33,6 milliárd forintot visz el az adófizetőktől a fenntartása és az építés költségeinek törlesztése.
Egy ígéret: 2018-ig
A májusban az ormánsági Kémesen tartott kormányülésen jelentettek be, hogy a tervezettnél korábban építik tovább az M6/M60-as autópályát. Az új szakaszok eredetileg csak 2020 után készülhettek volna el, Orbán Viktor kormányfő ígérete szerint azonban a Bóly és Ivándárda, valamint Pécs–Szigetvár–Barcs között a horvát határig vezető részeket 2018-ig átadják. Elvileg ezzel nőhet a sztráda forgalma is, hiszen így a nemzetközi úthálózat része lesz.
M9 gyorsforgalmi: még odébb van az átadás
Idén folytatódik, jövőre pedig be is fejeződik az M9-es jelzésű gyorsforgalmi út Kaposvár–Szekszárd közötti szakaszának előkészítése, közölte korábban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Az út keleti irányban az M5 autópályához, nyugati irányban Szekszárd, Bonyhád, Dombóvár, Nagykanizsa összekötésével az M7 autópályához csatlakozik, így a Dunántúl és az Alföld déli részeinek összekapcsolását teremtheti meg, vagyis a Dél-Dunántúlról közvetlenül is elérhetők lesznek az eddig „elzárt” országrészek. Jelenleg a Kaposvár–Szekszárd közötti szakasz környezeti hatástanulmánya készül. A tervezett fejlesztés Baranyát is érinti, a gyorsforgalmi út a megye északi részén is áthalad, közvetlen összeköttetést teremtve Komlóval. A beruházás előkészítése után a kivitelezés a tervek szerint a 2014–2020 közötti uniós költségvetési ciklusban kezdődhet, azaz hét éven belül tűnhetnek fel a munkagépek.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!