A személyautók és könnyű haszonjárművek számára azt javasolja az Európai Parlament által most elfogadott törvényjavaslat, hogy 2035-re csak 0 helyi CO2-kibocsájtással rendelkező járműveket lehessen forgalomba helyezni. 2030-ra a 2021-es szinthez képest (személyautók 95 g/km, könnyű haszonjárművek 147 g/km) 55%-kal kell csökkenteni a személyautók és 50%-kal a könnyű haszonjárművek CO2-kibocsájtását, 2035-re pedig minkét kategóriában el kell érni a 100%-os csökkentést. 2030 után már csak az évi 1000 autónál kevesebb járművet készítő vállalkozások kapnak felmentést, ha erről külön kérelmet nyújtanak be, és 2030-tól be kell szüntetni a 0 helyi károsanyag-kibocsájtású autók támogatását, hiszen az EP javaslata szerint ezek értelmüket vesztik.
Az Európai Parlament szerint ha sikerül törvénybe foglalni a javaslatot, annak pozitív hatásai (csökken az EU függése a fosszilis üzemanyagoktól, javuló levegőminőség) ellensúlyozzák a negatív hatásokat, az autóiparban megszűnő munkahelyeket és az autógyártókat érintő gazdasági hatásokat. A javaslat szerint a járművek első és második tulajdonosai alacsonyabb fenntartási költségeket érnek majd el, bár ezeket a számokat még a mostani energiaár-emelkedés előtt kalkulálták. A törvényjavaslatot az egyes tagállamok parlamentjeinek is el kell még fogadnia,
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a javaslat nem tesz különbséget a gazdaságilag eltérő pozícióban lévő nyugati és közép- és kelet európai tagállamok között, illetve olyan mértékű töltő-infrastruktúra-fejlesztést tesz szükségessé, amely jelen állás szerint nem biztos, hogy megvalósítható. Az EP azért 2035-re akarja megtiltani a belső égésű motorral szerelt autók forgalmazását, mert a 15 éves átlagos autó-életkorral számolva így 2050-re éri el az EU a zéró helyi károsanyag-kibocsájtású (személyautó- és könnyű haszonjármű) közlekedést.