A Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet 2008, azaz a gazdasági és pénzügyi válság kezdete óta kétévente országos reprezentatív kutatás keretében méri fel a magyar autóhasználati szokásokat. A minta életkor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szempontjából reprezentatív a 18 éven felüli magyar lakosságra nézve. Az eddigi kutatások eredményeinek összehasonlítása néhány érdekes és meglepő adattal nyújt képet a magyar lakosság autóhasználati szokásainak tendenciáiról.
A kutatás kezdetén a háztartások 42 %-a rendelkezett gépjárművel, ezeknek 5 %-a többel is, két évvel később már 45 %-nak volt autója, továbbra is 5 % volt a több járművel rendelkezők aránya. Ekkor csökkenni kezdtek a számok: 2012-ben 44 % volt az autós háztartások aránya, 4 % a több járműveseké, 2014-ben 42 %-ra csökkent a szám, és 2 %-ra a több járművel rendelkezők aránya. Idén 44 %-ra nőtt az autóval rendelkező háztartások száma, az 5 %-os érték azt jelzi, jelentősen nőtt a több járműves háztartások aránya.
Életkor alapján a 30-39 évesek fele (51 %) rendelkezik saját autóval, hasonlóan a 40-49 (54%) és az 50-59 (48 %) évesekhez, ez nagyjából változatlan 2008 óta. A 60 év felettieknél azonban folyamatosan nő az autóbirtoklás, a 2008-as 20 %-ról mára 30 %-ra emelkedett. Az autótulajdonosok arányának visszaesése a diplomások között a leghatározottabb: míg 2008-ban 66, addig idén már csak 62 százalék ez az arány.
Területileg 2008-hoz képest vidéken nőtt (városokban 41-ről 46 %-ra, falun 43-ról 46 %-ra) a járműtulajdonosok száma, ehhez képest Budapesten a 2008-as 42%-hoz képest 35 %-ra csökkent ez az arány. Amíg 2008-ban 10 év volt a hazai autóállomány átlagéletkora, 2016-ra már 13,2 évre „öregedett”. Sokkal kevesebb az új autó (0-2 éves, 8 %-ról 2 %-ra csökkent az arányuk), jelentősen nőtt viszont a 11 és 20 év közötti állomány, 2008-ban 34, 2016-ban már 49 % tartozott ide. Első alkalommal fordult elő a kutatás kezdete óta, hogy az alternatív – elektromos és gázos – autók aránya statisztikailag nem kimutatható szintre csökkent, egyértelműen teret nyertek a dízelek, amelyek aránya 18 %-ra emelkedett, a benzinesek száma 82 %-ra csökkent.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!