Osztatlan elismerést aratott egy 1935-ös BMW, melyet tulajdonosa trélerrel hozatott Kaposvárra. A fehér-korall színben pompázó kocsi elbűvölte a veteránjármű-gyűjtőket: a kétszemélyes sportautó annak idején 40 lóerős motort kapott. Előkerültek a kamerás mobilok, a nem mindennapos látványt többen is megörökítették.
– Ez a jármű egykor Festetics Ernő grófé volt – mondta Varga Jenő. – Ezzel versenyzett, kalandos sorsa volt a kocsinak, a háború után egy óvoda közelében találták meg.
AC 680, ez a BMW régi rendszáma, mely egy korabeli újság felvételén látható, a gróf egy kecskeméti nagydíj győzteseként került lencsevégre. Az akkoriban nagyjából 120 kilométeres tempóra képes sportkocsi korhű állapotban van, a Királyi Magyar Automobil Club felirat is erről tanúskodik. Nemsokára bemutatón találkozhatnak majd vele a veterán autók szerelmesei.
Melyből egyre több van az országban, jegyezte meg Punik László, a megyei veteránjármű szövetség elnöke. Csak Somogyban több száz autót, motorkerékpárt tart számon a szakma, s a gyűjtőszenvedély egyre több fiatalt ejt rabul. S hogy csupán egy szűk réteg kiváltsága lenne a veteránjármű? Punik László szerint korántsem csak súlyos milliókért vásárolt autókat őriznek féltő szeretettel tagjaik, némi kutatómunka árán viszonylag olcsón is beszerezhető az álomkocsi vagy motor. Szerdán ízelítőt kaptak a technika fejlődéséből az érdeklődők: a keleti gyártmányokat egy mélybordó 1200-es Lada képviselte.
– Ezúttal tizenöt jármű tulajdonosa jelentkezett a minősítésre – folytatta Punik László. – Dunaújvárosi, érdi, pécsi, szekszárdi és kaposvári gyűjtőt is vártunk, közös szenvedélyük a régi autók iránti szenvedély. Maximum száz pontot lehet elnyerni, a sikeres vizsgához legkevesebb 75-öt szükséges összegyűjteni.
Citromsárga Alfa gördült a csarnokba, a gépkocsi tulajdonosa okkal-joggal büszke szerzeményére. A 135 lóerős kocsi a szakértő kezek és a lelkiismeretes felkészítésnek köszönhetően visszanyerte eredeti pompáját és a sebességre sem lehet panaszkodni. Pannónia: a sapka és a dzsekin felirat hirdette az egyik veteránmotoros márka kötődését: a férfi a kora délelőtti hidegben társaival együtt kitartóan állt körbe egy Simson 425 S-t.
– Amikor Hruscsov a hatvanas évek elején Magyarországra látogatott, ez a típus volt a rendőrségi felvezető motorkerékpár – osztotta meg a kulisszatitkokat Székács József. – Kétszázötven köbcentis a motor, a gyári adatok szerint óránként 115 kilométeres sebességre volt képes. S mióta tart a motorozás és a gépek iránti szenvedély? Apám motorjára már 1954-ben felpattantam: ez olyan hobbi, ami aligha múlik el.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!