Tavaly rendőrautók voltak a soron, idén pedig azt a feladatot adta a Los Angelesi Autószalon által összehívott formatervezőkből álló bizottság a fiatal dizájnereknek, hogy képzeljék el és grafikusan valósítsák meg 2025 járművét. És mindennek volt egy mottója is, a „Biomimicry & Mobility 2025”. Ezt úgy magyaríthatjuk, hogy a természet megoldásainak segítségével keressenek megoldást a közlekedés problémáira.
És nagyon úgy tűnik, van még mit tanulnunk. Nem csak egyszerűen járműveket, de egész közlekedési rendszereket is megálmodtak a fiatal, autóiparban dolgozó formatervezők, a BMW DesignWorks USA munkatársai például föld alá rejtett gyorsforgalmi utakat álmodtak (persze ez feltételezi azt, hogy ott csak elektromos autók haladnak), amelyekben halrajokhoz hasonlóan haladnának az egymáshoz digitálisan kapcsolódó autók, a lehető legnagyobb hatékonysággal.
A kínai SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) tervezői inkább a hangyabolyt tekintették követendő példának, az ízeltlábú rovarhoz hasonlít a Mobilliant nevű alkotás, amely úgy szalad fel a toronyházak oldalán, mintha egy fára mászna, és a garázs lényegében egy ablak a megfelelő emeleten; így még a liftezést is megspórolja a használó. A Qoros által megálmodott Silk Road System teljesen automatizált utakat és egymással folyamatosan kapcsolatban lévő autókat feltételez, aminek nulla baleset a végeredménye. A Subaru mérnökei szó szerint elrugaszkodtak, hiszen autó vagy egyéb guruló jármű helyett lényegében mozgást segítő külső vázat álmodnak, amely kenguruhoz hasonló ugrásokkal juttatja el viszonylag gyorsan a céljához az embert. A szintén a BMW DesignWorks USA (más) munkatársai álmodták meg a S.E.E.D. elnevezésű felfedező járművet, amelyet a levegő által felkapott magok inspiráltak. A kínai Changan LaBrea nevű tanulmánya egy flexibilis csövekből összeálló egyszemélyes jármű, amely például képes magát kis réseken is átpréselni, arról nem is beszélve, hogy a rugalmas váz egyben remek energiaelnyelő váz is – ami nem a baleseteknél fontos, hiszen amire ez megvalósul, már nincsenek balesetek, de az autóval a természetben járva esetleges lezuhanáskor tud védelmet nyújtani az utasnak.
De vannak sokkal inkább autószerű-elképzelések is, a JAC Motors által elképzelt HEFEI különlegessége, hogy a parkoló és épp töltődő elektromos autó szükség esetén le is tudja adni az energiáját, hogy a város áramhálózata megbízhatóan működjön. A Toyota által elképzelt E-Grus egy guruló tölcsérnek látszik, pedig csak arról van szó, hogy a haladást nagy tempónál stabilizáló aerodinamikai hatást keltő formát valósítottak meg kompromisszumok nélkül – papíron – a fiatal tervezők. Arról nem szól a fáma, hogyan lehet például beülni. Még a Mazda által készített Auto Adapt nevű jármű a legmaradibb abból a tekintetből, hogy ezt úgy képzelték el, hogy a sofőr még ténylegesen vezet(het, ha épp úgy tartja kedve).
Ha tehát az autógyárakon múlik, 2025-ben már nemhogy autókat nem látunk, de nagyon már utakat sem. De legalább megvalósul maga az automobil, azaz a magától mozgó jármű, hiszen az utas közbeavatkozása – vagy akár jelenléte – nélkül is haladnak majd a járművek ide-oda a városokban. Ilyen az automobilokkal teli, de autósokat nélkülöző szép, új világ.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!