Ferdinand Piech a hetvenes évek elején kezdte erőltetni az öthengeres motort, az elsőt 1972-ben készítette a saját neve alatt futó mérnöki iroda (miután a Porschétól kitették a szűrét és mielőtt az Audi alkalmazta volna) a Mercedes megrendelésére, és 1974-ben debütált az állólámpás Mercedesben, a 240 D 3.0-ban. Az Audinál a szükség vitte rá a céget erre a megoldásra, az elődnél nagyobb méretű 100-asba nagyobb motorok kellettek, de nem volt hely soros hathengeresnek, V6-ost kifejleszteni pedig túlságosan drága lett volna.
Első körben 2144 köbcentis benzineseket dobtak piacra, majd jöttek az egyre kisebb blokkok, a 2,0 és 1,9 literes változatok. Az Audi első dízelautója 2,0 literes öthengeres szívódízelt kapott (a VW 1,6 literes négyhengeresét toldották meg 1 hengerrel) 70 lóerős teljesítménnyel, később turbót kapott, teljesítménye 87 lóerőre emelkedett. A benzinesnél a 170 lóerős turbó volt a csúcsmodell.
A nyolcvanas évek elején aztán az Audi Quattro-ban teljesedett ki a motor potenciálja, először is intercoolert kapott, amitől 200 lóerőre nőtt a teljesítménye, később hengerenként négyszelepes hengerfejjel gyarapodott, a homologizációs Sport Quattro modellbe a 2144 köbcentis blokk 306 LE/350 Nm teljesítménnyel került. Az első Audi TDI is öthengeres volt, a 2,5 literes öthengeres közvetlen befecskendezéses turbódízel 120 LE/265 Nm teljesítménnyel kezdett.
A soros öthengeres motor jelenkori karrierje 2009-ben kezdődött, amikor a TT RS megkapta a 2,5 literes lökettérfogatú, 340 LE/450 Nm csúcsteljesítményű egységet. Ennek a motornak a legújabb változata 2015-ben debütált az RS3-ban, ahol 367 LE/465 Nm a teljesítménye, de már meg vannak számlálva a napjai. A TT RS-ben már bejelentették, és hamarosan az RS3 (és az új RS3 Sedan) is megkapja a szintén 2,5 literes lökettérfogatú, de már alumínium blokkos soros öthengerest, amelynek 400 LE/480 Nm a maximuma.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!