Az M44-es gyorsforgalmi út 62 kilométeres szakasza fejlődést jelent az érintett térségeknek, Békéscsabának, Békés megyének – hangsúlyozta a szerdai ünnepségen dr. Mosóczi László. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára rámutatott, 2002 óra országunkban nem készült állami forrásból egyszerre ilyen hosszúságú útszakasz. Mint elmondta, a 2010 óta hivatalban álló kormányok a közlekedésfejlesztést a gazdaságfejlesztés szolgálatába kívánták, kívánják állítani. Emlékeztetett arra, hogy a magyar gazdaság teljesítménye az első félévben 5,2 százalékos emelkedést mutat az előző esztendő hasonló időszakához képest.
– A gyarapodó gazdaság pedig nagyobb mozgásteret jelent. A közúthálózatot sem kell csak az uniós elvárásokhoz igazodva fejleszteni – ecsetelte. – Az Innovációs és Technológiai Minisztérium kiemelt feladatának tekinti, hogy bővüljön és megfelelő műszaki állapotban álljon rendelkezésre a közúthálózat. A 2024-ig tervezett közútfejlesztési projekteket keretbe foglaló Útprogram költségvetése 3200 milliárd, amiből 1800 milliárd forint hazai forrás. Megerősítette, kiemelt cél, hogy hazánk bármely településéről 30 percen belül elérhető legyen négysávos út. Ezt az elképzelést kiválóan szolgálja a szerdán átadott Tiszakürt-Kondoros közötti szakasz is.
– A fejlesztés tehermentesíti a 44-es főutat és különösen a települési átkelési szakaszokat – ecsetelte. – Javítja az életminőséget, csökkenti a környezetterhelést.
Nyomatékosította, a beruházásnak köszönhetően 20 perccel csökken a menetidő Budapest és Békéscsaba között.
Az M44-es gyorsforgalmi út hivatalos átadója.
Közzétette: Beol.hu Békés Megyei Online – 2019. október 2., szerda
Mint megtudtuk, az engedélyezési eljárás során a Nemzeti Közlekedési Hatóság Dél-alföldi Regionális Igazgatósága, mint a Békés Megyei Kormányhivatal Békéscsabai Járási hivatal jogelődje 7 országos közút, 18 burkolt helyi közút, 67 önkormányzati földút, 1 közúti híd építését és két vasúti átjáró átépítését engedélyezte. Az engedélyezési eljárás során 11 útépítési engedélyt adtak ki. Az építést engedélyező eljárásba 19 szakhatóságot, 33 közút- és vasút kezelőt, valamint közmű üzemeltetőt és 1693 terület igénybevételével érintett ingatlan tulajdonost vontak be.
– A felsorolt statisztikai adatok is azt igazolják, hogy roppant összefogás, hatalmas munka, teljesítmény eredménye a forgalom számára most megnyílt gyorsforgalmi útszakasz megvalósulása – összegezte Takács Árpád. A kormánymegbízott kiemelte, Békés megye nem periféria, hiszen az egykori történelmi Magyarország közepén fekszik, ami fejlődésre, felelős gondolkodásra kötelez.
Nagy Róbert Attila, a NIF Zrt. vezérigazgatója elsőként bejelentette, hogy az ünnepséget követően az autósok birtokba vehették a szakaszt. Mint mondta, számos közlekedési, közúti fejlesztés történik vagy történt az országban, amelyek közül ez a legjelentősebb.
– Rég volt arra példa, hogy ilyen hosszú szakasz tisztán hazai költségvetésű forrásokból elkészüljön – emelte ki. Kifejtette, a beruházáshoz az első tervek 2006-ban készültek. Az első építési engedély 2008-ban született meg, ami azután rengeteg módosításon ment keresztül. 2015 volt a mérföldkő, amikor a NIF megkapta a magyar kormánytól a megbízást, hogy létesítsen kétszer kétsávos kapcsolatot Békéscsabáig. 2016-ban szerződtek a Tiszakürt-Kondoros szakaszra. Szólt arról, hogy a 62 kilométeres útrészen négy külön szintű csomópontot alakítottak ki. Emellett Cserkeszőlőnél és Kardosnál egy-egy egyszerű pihenőt, Békésszentandrás közigazgatási területén komplex pihenőt alakítottak ki. Utóbbi helyen elegendő szabad terület áll rendelkezésre egy üzemanyagtöltő-állomáshoz is.
Hozzátette, szerdán a kardosi mérnökségi telep átadása is megtörtént, melynek feladata az új gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetése. E tevékenység ellátását segíti a szakaszon kiépített kamerarendszer és meteorológiai állomások, ide futnak be a segélykérő hívások is. A telepen külön épület valósult meg a rendőrség részére, ezzel is segítve a gyorsforgalmi úttal kapcsolatos feladataik ellátását.
Az új gyorsforgalmi út főpályáján összességében az átereszeken felül 46 db műtárgy épült: 20 aluljáró, 13 felüljáró, 7 vadátjáró és 6 ökológiai átjáró. A beruházás különlegessége a 450 méter hosszú, kosárfüllel szerelt Körös híd, melynek ártéri nyílásaiba 176 darab 43 méter hosszú, 51 tonna súlyú vasbeton gerendát építettek be. A teljes szakasz hazai forrásból zöldmezős beruházásként, új nyomvonalon épült, 2×2 sávos kialakítással, fizikai elválasztással és burkolt leállóöblökkel.
Az M44-es fejlesztésének további várható menetrendje
Kondoros-Békéscsaba 18 km átadása: 2021 tavasza.
Lakitelek-Tiszakürt 10 km átadása: 2021 ősze.
Lakitelek-Szentkirály 5 km: tart a közbeszerzési eljárás, jövőre kezdődhet a kivitelezés.
Szentkirály-Kecskemét 34,5 km-es szakasz: megvannak a kiviteli tervek és az építési engedély is. A tervek szerint a jövő évben elindulhat a területszerzés.