A negyvenes éveiben járó Péter mesélte el a történetet, amikor Egerben, az egyik benzinkút közeli zebrán – az autósoknak piros jelzésnél – sodort el egy régi Opel két gyalogost, anyát és lányát, majd továbbhajtott Felnémet felé. Azért emlékszik, mert éppen amögött a kocsi mögött várt a forgalomirányító lámpánál, amelynek vezetője a cserbenhagyó nyomába eredt és 600 méterrel odébb megállásra is kényszerítette a járművét.
Napjainkban a gyalogos közlekedés Európában és Magyarországon egyaránt a figyelem középpontjába került. Ennek oka, hogy a gyalogosok – a közúti közlekedés legvédtelenebb résztvevői – összes közlekedési baleseten belüli aránya igen magas. E haváriákra jellemző: a passzív biztonsági eszközök hiányára is visszavezethetően, szinte mindig személyi sérüléssel járnak, s igen gyakran súlyos, illetve tragikus kimenetelűek – indokolta a téma aktualitását lapunk kérésére Erdélyi Róbert r. alezredes, a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság kiemelt megelőzési főelőadója.
A szakember szerint a gyalogos közlekedés alapvető problémája, hogy sokan nem veszik tudomásul, nem is gondolják, hogy a KRESZ előírásai nemcsak a járművel közlekedőkre vonatkoznak, a jogszabály az ő számukra is előír, vagy megtilt dolgokat.
– A gyalogosokat érintő, nagyrészt sérüléses közúti balesetek egy részében éppen ők az okozók, másik részükben a kerékpáros, a motoros, a segédmotoros, az autós, a teherautós szegi meg a szabályokat. Így olyan konfliktusba keveredik a gyalogossal, hogy balesetet, az esetek többségében sérülést is okoz neki – fogalmazott az alezredes, aki elmondta: a balesetet előidézőknél a leggyakoribb ok a vigyázatlan, hirtelen úttestre lépés. A közlekedő úgy akar átkelni az úttesten, hogy a kellő körültekintést elmulasztja. Szintén nagy veszély az álló jármű, illetve egyéb tereptárgyak (bokor, fa, épületek) takarásából történő úttestre lépés. Ilyenkor az arra haladó járművezetőnek szinte esélye sincs elkerülni a gázolást.
– A napi közlekedésünk során sajnálattal tapasztaljuk, hogy a gyalogosok egy része az úttesten átkelésre nem veszi igénybe az útburkolati jellel és közúti jelzőtáblával jelzett kijelölt gyalogos átkelőhelyet, hanem annak közelében, érthetetlen okból a jóval veszélyesebb útszakaszon próbál átjutni szabálytalanul. A kijelölt gyalogátkelőhely önmagában nem garantálja a balesetmentességet a gyalogosnak. A „zebrán” is körültekintően, óvatosan kell haladni. Szintén gyakori, és nem egészen érthető, amikor a gyalogos nem a lehető legrövidebb utat választja, hanem a jóval hosszabb és veszélyesebb útvonalon igyekszik eljutni céljához – tette hozzá a kiemelt főelőadó.
Erdélyi Róbert nem azt mondja, hogy a gyalogos balesetek okozói mindig ők maguk lennének. Igen gyakran a járművezetők szegik meg a szabályokat és gázolnak. Legtöbbször a kijelölt gyalogátkelőhelyen sodorják el, ütik el az átkelni igyekvőket, vagy tolatás közben a körültekintést elmulasztva okoznak sérülést a szabályosan várakozóknak vagy közlekedőknek.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!