Az előző Octavia volt a Skoda márka legnépszerűbb autója, amin nem érdemes csodálkozni, hiszen a 3,5-8 millió forintos sávot fedte le egymaga, az egyszerű családi autótól a sok földi jóval felszerelt, de kifelé nem sokat mutató autóig terjedt a választék – és akkor még ott van a forró ferdehátú RS. Igazából az volt a baj, hogy egyszerre akartak mindennek megfelelni, így félúton a kompakt- és a középkategória között helyezkedett el az autó. Ennek most vége, bemutatkozott a negyedik generációs Octavia, amely nagyobb minden eddiginél, és így már egyértelműen a középkategóriába tartozik. Meglepő módon ez nem nagyon fog jelentkezni a vételárban, minimális drágulásról beszélt a hazai forgalmazó, végleges árakat majd január második felében tudunk mondani. Annyiban mozdul el felfelé az autó, hogy megszűnnek a legkisebb teljesítményű motorok, a kínálat a 105 lóerős 1.2 TSI-től indul, aki ennél kisebb motorral vágyik, annak ott a szintén új Rapid.
Visszatérve az Octaviára, egyelőre csak az ötajtós karosszériát leplezte le a Skoda, pedig a Santiago de Chilében végzett fotózáson/filmezésen jelen volt a kombi is, amelyet szintén lefényképeztek álca nélkül – erre azonban egészen a Genfi Autószalonig kell várnunk. A Magyarországra szánt ötajtósok gyártása 2013 11. hetében indul, márciusban már megérkeznek az első példányok.
A döntést nem szabad elhamarkodni, még az idén megvásárolható lesz az RS (220 lóerős 2,0 literes turbómotorral, az eddiginél alacsonyabb tömeggel és jobb légellenállással ez lesz az eddigi leggyorsabb Octavia), a szabadidő-autós Scout, a szupertakarékos (1.6 TDI 110 LE 3,4 l/100 km-es átlag) Greenline és a fényűző Laurin & Klement csúcsmodell. De közben sem unatkoznak a mérnökök, az egyelőre SpaceBack munkanéven futó rövid ötajtós Rapid is megjelenik, a Superb és a Yeti is megkapja jól megérdemelt modellfrissítését – utóbbi elveszíti karakteres kerek fényszóróit. 2015-ig átlagosan hat havonta mutatnak be egy új-megújult Skoda típust.
De térjünk vissza az Octaviához, amelyről Jozef Kaban vezető formatervező elmondta, hogy nem divatos autó. Annál sokkal jobb, hogy gyorsan avultassák, inkább az egyenes vonalakkal, egyszerű felületekkel igyekeztek időtálló megjelenést adni neki. Sportosabb is lett a figura, nem utolsó sorban a méretnövekedés miatt: hossz +90 mm, szélesség +45 mm, tengelytáv +108 mm. Az MQB építőkészletből azonban még tömegcsökkenés is következik, amely egy modellnél eléri a 102 kg-ot is, de jó pár tíz kilót fogyott az összes alváltozat.
Az utastérről a következőek a személyes tapasztalataim: a beltér tele van műanyaggal. Amibe be tudtam nézni/ülni, annál nagyon egyenszürke volt a hangulat, még a bőr/hasított bőr kárpit se dobott sokat rajta. A beülős képen épp terpesztek, mert alig férek el – a folyamatosan cserélődő vezetők miatt majdnem a leghátsó helyzetben volt a vezetőülés. A csomagtartó tényleg nagy, nem számottevő a padló alatti rekeszek mérete, az ígért 590 literből nagyon sok jutott a csomagtartó érdemi részébe. A hátsó ülés ledöntésével 2,5, az anyósülés elfektetésével akár 2,75 méter hosszú fenyőfa is szállítható az Octaviában. A rakodóperem azonban nagyon magas. Ennél többet érdemben majd az autó vezetése során tudunk majd meg.
Bónuszként még egy kép a Skoda Octavia Combi-ról, amelynek elmaradt a bemutatója, pedig nagyon is készen van. Nagy felbontású képeket az Autó-Motor Facebook oldalán találnak, a Galériában.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért