Csehszlovákia hamar felismerte az 1989. novemberi rendszerváltást követően, hogy a Škoda autógyár önmagában nem lenne képes megállni a helyét a hirtelen kinyílt piacon, ezért elkezdtek vevőt keresni. Egy 24 tagú listából végül 8 autógyártóval kezdték meg a tárgyalásokat 1990. nyarán Petr Pithart miniszterelnök vezetésével. Négy ajánlat érkezett, de kettőt visszavontak, így augusztusban már csak a Renault/Volvo szövetség és a Volkswagen konszern maradt kérőnek. A december 9 és 10-én, illetve 21-én megtartott további tárgyalások alkalmával döntötték el, hogy a Volkswagen konszernnek értékesítik a Škoda gyárat, mert jobb hosszú távú koncepciót dolgoztak ki a németek. 1991. március 28-án, Jan Vrba ipari miniszter és Carl H. Hahn a VW konszern igazgatótanácsának az elnöke írta alá az adásvételi szerződést, 620 millió márkáért cserébe megkapta a Škoda Auto részvényeinek 31%-át, végül 2000. május 30-án lett 100%-os tulajdonos a német a cég.
A Volkswagen már 1978-ban engedélyt szerzett arra, hogy Csehszlovákia útjain tesztelheti prototípusait, 1985. augusztusában bekapcsolódtak a Škoda Typ 781 (Favorit) projektbe. 1987-ben prototípusok épültek VW EA 827 (1,05 és 1,3 liter) és EA 111 (1,4, 1,6 és 1,8 liter) motorokkal, végül anyagi okokból nem valósult meg a licencgyártás, és saját motorjával dobta piacra az autót a Škoda. Viszont a próbaszéria arra jó volt, hogy a VW mérnökei alaposan megismerjék a cseh konstrukciót, ami segített nekik műszakilag gyorsan gatyába rázni a Favoritot, miután megszerezték a Škodát.