A csúcsot az új autók piaca 2005-re érte el, 248 ezer körül értékesítettek, 2010-ben 52, tavaly 56 ezret. A korábbi 1100 márkakereskedés helyett 600 működik, egyesek szerint további, de kisebb szűkülés és átrendeződés jön. Forrásaink szerint nagyobb részt haraphatnak a tortából a nemzetközi tulajdonosi hátterű cégek, ezek közül akár idén megjelenhet néhány Baranyában – mert egy-két nagyobb mai cégnél még kérdéses a jövő.
Az elmúlt négy évben kihullottak a gyengébb lábakon állók, vagy a nagyon rosszkor, a válság előtt nagyberuházást végrehajtók, új szalont nyitók. Akik túlélték a legnehezebb éveket, ők is racionalizáltak, leépítettek, ha több szalonjuk volt, csak egyet hagytak meg, bezárva olyanokat is, amelyre még fizetni kell(ett) a hiteleket. A hitelezés szinte leállt, a korábbi 70–90 helyett ma jó, ha 30 százalékot eléri a kihelyezett kölcsön aránya, míg a bankok egy jó része kivonult a piacról.
A prémiumautók piaca ma is egészen jól teljesít
Az új autók piacán gyakorlatilag megszűnt a legkisebb kategória, de az eggyel nagyobb, korábbi sláger kompakt autók sem olyan kelendőek mint ennek előtte. A drágább, jobban felszerelt autók, és a prémium-szegmenshez tartozó modellek azonban a korábbi arányokhoz képest nagyon jól teljesítenek. Szakértők szerint mindez amiatt van, mert leszűkült a piac, az a kör, amely még ma is megengedheti, hogy új autót vásároljon magának. Ők cégvezetők, sikeres vállalkozók, akik ha korábban egy vagy több kategóriával „lejjebbről” is választottak, ma megengedhetik a jobb autókat, avagy korábban is a prémiumszegmens becses darabjait választották. A drágább autók eladását segíti a nyílt végű pénzügyi lízing, és az áfa-visszaigénylési lehetőségek bővülése a cégautóknál, illetve a regisztrációs adó januári csökkentése is. Utóbbi a drágább modelleknél akár milliós nagyságrendű árcsökkenést is eredményezett.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!