A hatástalanított deltaszárnyú „pilótájának” egy női bábut öltöztettek be, de „megkeresztelése” – akárcsak a repülőé – még várat magára. A MIG-21-es kiállítása Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokának ötlete volt, aki szerint ily módon hatásosan ki lehet fejezni Kecskemét és a repülés, a reptér szoros kapcsolatát. Persze hosszú volt az út, míg zöld utat kapott az ötlet, jó pár engedélyt, hozzájárulást be kellett szerezni. Ugrik Csaba kiemelte, hogy az ügyben hathatós támogatást kaptak Szemereyné Pataki Klaudia polgármestertől, aki közbenjárt a pozitív döntés érdekében. A dandártábornok azt is hangsúlyozta: nagy civil összefogás eredménye, hogy összegyűlt a megvalósításhoz szükséges 12 millió forint, az önkormányzat mellett a bázis felkérésére 16 cég vállalt első szóra kisebb-nagyobb összegű hozzájárulást, míg a pénzügyi „koordinációt” a Dongó Repülés-Hagyományőrző Alapítvány látta el.
Miért MIG, és miért éppen 21-es? – kérdeztük a bázisparancsnoktól.
– Ez volt hazánk meghatározó, 1962 és 2000 között rendszeresített vadászgépe, így méltóképpen reprezentálja a katonai repülést. Megjegyzem, a MIG-29-es is szóba jött, de mivel azokat szeretné eladni a minisztérium, így letettünk róla – mondta Ugrik Csaba. Az időzítéssel kapcsolatban elárulta: azért pont most állítják ki a gépet, mert pár hónapos átmenetet kellett hagyni az északi elkerülő út átadása után, nehogy az új körforgalomba behajtó sofőrök figyelmét elterelje a repülő. Amelyet egyébként olyan magasra tesznek, hogy egy véletlenül a körforgalom dombjára felhajtó kamion is elférhessen alatta.
Hatástalanították, „lefogyasztották”, újrafestették
A MIG-21-est természetesen nem eredeti állapotában kerül ki a bázisról, erről az MH Légijármű Javítóüzem műszaki szakemberei gondoskodnak. Bozóki János mérnök ezredestől, az üzem parancsnokától megtudtuk, az első és legfontosabb feltétel nyilvánvalóan a hatástalanítás, magyarán hogy a repülő ne legyen eredeti funkciójára alkalmas, ne lehessen vele repülni, lőni, rádión kommunikálni. Mindezt pedig úgy végezték el, hogy a gép megőrizze stílusjegyeit, mintha „igazi” lenne. Szintén fontos szempont volt, hogy – a statikai stabilitás megőrzése mellett – a MIG súlyát a lehető legkisebbre csökkentsék, hogy minél légiesebb talapzatra kerülhessen.
Mindezek miatt például leszerelték a futóművet, a rádiónavigációs rendszerből csak a lokátor rúd maradt meg, a gépágyúból kizárólag a fegyvercső, és – mivel úgysem látszódna – eltávolították a generátorokat, szivattyúkat, tartályokat is. Így az eredeti tömeg egyharmadára „fogyott le” a vadászgép, gyakorlatilag csak az úgynevezett sárkányszerkezete maradt meg. Végül arra is gondolni kellett, hogy ezentúl a deltaszárnyú folyamatosan ki lesz téve az időjárás viszontagságainak, nem fogja a hangár megóvni esőtől, hótól, hidegtől-melegtől. Így a vasmadár az eredeti színt megőrizve új festékréteget kapott.
A 9606-os oldalszámú MIG-21-es szombaton kora reggel gördült ki a repülőbázis kettes kapuján, hogy pár száz méter vontatás után megérkezzen a körforgalomba. A csomópont környékén lévő utakat a munkálatok idejére szakaszosan lezárták, ugyanis a gép gigantikus betonoszlopokra való felhelyezése rendkívül komoly logisztikát igényelt. A munkálatokban résztvevők a többször elpróbált folyamatot a helyszínen is sikerrel végezték. Miután egy kicsit megemelték a gépet, sűrített levegő segítségével behúzták a futóművet, így minden akadály elgördült az elől, hogy a MIG-21 utoljára a levegőbe emelkedjen.
A helyszínen ott volt Bulyovcsity Róbert építész is, aki megtervezte a műtárgyat. Az előkészületek, az engedélyeztetés egy évet vettek igénybe, rengetegen dolgoztak azon, hogy mindez megvalósulhasson. A 4,5 tonnásra kikönnyített gépet magasra törő, íves betonoszlopok tartják, melyek 2,8 méter mélyen vannak belealapozva a földbe. A repülőgép 36, illetve 26 fokos szögben áll az oszlopokon, pontosan úgy, mintha díszkört írna le Kecskemét fölött. A megfelelő rögzítés kidolgozásán rengeteget dolgoztak a szakemberek – mondta az Estetica Architects Bt. tulajdonosa –, kiváló gépészmérnökök is segítették a munkafolyamatot. A vadászrepülőt olyan módon rögzítették a tartóoszlopokhoz, hogy az „stabilan álljon a levegőben”, és a szélnek is ellenálljon.
A munkálatoknak hamar híre ment a városban, sokan bámészkodtak a körforgalomban. A helyszínen lévők láthatták, amint nem sokkal 9 óra után a MIG-21-es a hatalmas köd ellenére megkapja az utolsó felszállási engedélyt, két daru segítségével a levegőbe emelkedik, majd az oszlopokon landol és elfoglalja végső helyét a körforgalom közepén.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!