A kilencezer gépjárművet üzemeltető LeasePlan Hungária Zrt. adatai szerint átlagosan nettó 113 ezer forintba került havonta a tavalyi évben egy vállalati gépkocsi tartósbérlete. A több száz autót bérlő nagyvállalatok 104 ezer forintot, a kis- és közepes méretű vállalatok 143 ezer forintot, míg az egy-két autós mikro vállalatok 160 ezer forintot fizettek ki átlagosan havonta egy vállalati gépkocsi nettó havidíjára. Az autók bruttó értékében is megmutatkozik ez az eltérés, hiszen a nagy flottáknál 4,9 millió forintba, a KKV szektorban 5,6 millió forintba, a mikro cégek esetében pedig 6 millió forintba kerültek átlagosan a 2011-ben vásárolt autók. Ezek az összegek tartalmazzák a gyári és az utólag beszerelt extrák értékét is. A LeasePlan által kezelt autóparkban 2011-ben – a különböző vállalati méreteket együtt tekintve – a cégautók beszerzési ára átlagosan 5,1 millió forint volt. A nagyvállalati szektorban a LeasePlan által tavaly vásárolt legdrágább autó egy BMW 525d Touring 18 millió forintért, a KKV szektorban egy BMW 525d 16 millió forintért, a mikró vállaltoknál pedig egy 11 millió forint értékű Volvo XC 70.
A mikro vállalkozások esetében az egy autóra vetített bruttó érték azért magasabb, mert ezek a cégek tipikusan mindössze egy-két – a tulajdonosok, ügyvezetők által használt –, felső-közép kategóriás, 5-10 millió forint értékű autót finanszíroztatnak operatív lízing konstrukcióban. A KKV-k és a nagyvállalatok esetében már nagyobb, öt, tíz, ötven vagy akár több száz autós flották szerepelnek az elemzésben. Itt jellemzően alacsonyabb az átlagos járműérték és ezzel párhuzamosan a havidíj is, hiszen a tipikusan közép és alsó-közép kategóriás flottamodellek az átlagszámításnál kompenzálják a vezető munkaköröket betöltő kollégáknak rendelt felső, felső-közép kategóriás autók magas beszerzési értékét.
Az olyan piaci esemény, mint a gázolajat sújtó tavaly év végi jövedéki adó emelés, nem érzékeltette hatását a hazai gépjármű regisztrációs számokban. Tavaly a 2010-es évhez képest 8%-al nőtt a dízel motoros járművek részesedése a LeasePlan flottában. A kis- és közepes vállalatoknál hatszor annyi dízel autót szereztek be, mint benzinest, de a nagyvállalatoknál is háromszoros volt a dízel hajtás dominanciája. A mikro cégeknél a két üzemanyagtípussal működő modellek fele-fele arányban voltak jelen a 2011-es beszerzéseknél. A 2012-es első negyedéves forgalomba helyezési adatokat vizsgálva továbbra is a dízel motoros járművek uralkodása figyelhető meg.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!