A Spiegel magazin írt először arról, hogy öt nagy autógyártó kartellezett, azaz törvénysértő módon akadályozta a piaci versenyt. Egyelőre még nem teljesen tiszták a részletek, van, hogy a Volkswagen önfeljelentéséről van szó, ez esetben a cég mentesülne részben (anno a Porsche külön jogi személy volt) a büntetés megfizetése alól, de van, ahol egy korábbi Volkswagen alkalmazottat neveznek meg feljelentőnek. Az Audi, a BMW, a Daimler, a Porsche és a Volkswagen játszottak össze a vád szerint, a nyomozás várhatóan több évet vesz igénybe, hiszen az időtartama és az illegális együttműködés mértéke szerint akár több száz gyanúsított – igazgatók, mérnökök – lehet.
Az öt meggyanúsított autógyártó a beszállítóknál árakat egyeztetett, megállapodtak arról, mikor dobnak piacra új fejlesztéseket, és egyéb műszaki részletekről is egyeztettek. Ez utóbbi az egyik kiváltó oka a TDI-botránynak is, az érintett német gyártók megegyeztek arról, hogy viszonylag kis térfogatú AdBlue tartályt építenek be. Azért állították le bizonyos hőmérséklet alatt és fölött az AdBlue adagolást, hogy az ügyfeleknek ne kelljen olyan gyakran utántöltenie azt.
Ha a vád igaznak bizonyul, és az Audi, a BMW, a Daimler, a Porsche és a Volkswagen évtizedeken keresztül megkárosította a vásárlókat, akkor kártérítést kell majd fizetniük. Hogy mekkorát, azt majd a nyomozás alapján állapítják meg az EU versenyhatóságai. A BMW már nyilatkozott az üggyel kapcsolatban, tagadja a kipufogógáz-manipulálás vádját, és azt, hogy azzal kapcsolatban együttműködött volna a vetélytársakkal – biztos nem véletlen, hogy a vádak két másik részére, tehát a beszállítóknál történt árrögzítésre és az új technológiák piacra dobásának időzítésére nem tért ki a bajor válasz.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!