Burkard Bovensiepen még 1962-ben készítette el a BMW 1500-as számára a dupla Weber karburátor készletét, amely annyira meggyőzte a bajor autógyártót, hogy az vállalta, hogy fenntartja a gyári garanciát az ezzel a módosítással ellátott autókra. 1965-ben indult az Alpina nevű tuningcég, amelynél eleinte a teljesítménynövelése volt a hangsúly, illetve jelentős motorsport-aktivitása is volt a cégnek, majd amikor a BMW M GmbH megkezdte a működését, inkább a túraautók felé fordult.
A német hatóságok 1983-ban ismerték el autógyártónak az Alpinát, amely ezt követően már saját alvázszámmal készítette járműveit, amelyek szorosan a BMW típusokon alapultak. 1988-ban hagytak fel a motorsport támogatásával, hogy az utcai autókra fordítsák teljes erejüket. Eleinte minden egyes autót Buchloe-ban készítettek, később voltak olyan típusok, amelyeket a BMW gyár futószalagján, Buchloe-ból küldött alkatrészek felhasználásával raktak össze.
Burkard Bovensiepen 1979-ben alapította meg saját borászatát, amely sokáig az autógyárral közös arculattal, de külön vállalkozásként működött, amikor a BMW 2022-ben megvásárolta az Alpina autómárkát, a borászat családi tulajdonban maradt. A BMW egyébként azt vállalta az Alpina átvételekor, hogy 2025-ig fenntartja a jelenlegi modellt, azaz az M GmbH sportos típusainak alternatívájaként kínálja az Alpina modelleket, jól értesült források szerint 2026-ban kerül sor a váltásra, amikor a BMW és a Rolls-Royce márkák közötti piaci résbe pozicionálják át az Alpinát, ami méregdrága BMW 7-es és X7-es modelleket gyárt majd – és így a Mercedes-Maybach ellenfele lesz.