Hirdetés – A motorolaj olyan a motornak, mint az emberi szervezetnek a vér! Amennyiben megfelelő mennyiségben és minőségben van jelen, tökéletesen ellátja feladatát, védelmet nyújt.
Ahogy az emberi szervezet a motor is rendszeres karbantartást és odafigyelést igényel. Kíméletes bánásmód, szervizek és nem utolsó sorban az olajcsere. Utóbbi elmondhatatlanul fontos, ugyanis pár ezer km megtétele után az olajnak már nem kellően hatékony a kenése, valamint csökken a hőelvezető képessége. Ha azt szeretnéd, hogy kedvenced még sokáig kiszolgáljon, ne sajnáld tőle a törődést, ne spórolj, ha motorolajról van szó!
Nem olyan rég feltettünk pár kérdést a fekmester.hu szakértőinek, akik készséggel válaszoltak, ezzel segítvén a hétköznapi autósoknak.
Mi a motorolaj feladata?
A motorolaj kenőanyagként szolgál a motor belső terében. Filmréteget képez a fém alkatrészek között, így megakadályozva azok súrlódását, majd későbbi kopását. E mellett tisztán tartja a motort, véd a korrózió ellen, javítja a tömítettséget és nem utolsó sorban a hűtésért is felel.
Mit jelentenek a dobozon található betűk és számok?
10W40, 5W30 és még sorolhatnánk a legtöbb motorolajon található két számból és egy betűből álló kombinációt. De mit is jelentenek ezek? A „W” a winter, azaz a tél szó jelentése angolul. Értelmet igazán az előtte álló számmal nyer, ugyanis ez a kombináció mutatja meg a téli viszkozitást, azaz, hogy hány fokig indítható gond nélkül a motor ezzel a típussal. Például a 0W az a hidegebb éghajlatokra javasolt, ugyanis -35, -40 C-ig is bírja, míg a 25W az már csak -10 C hőmérsékletet bír ki. A második szám a 100 C fokon mért viszkozitást jelenti. Minél nagyobb ez az érték, annál nagyobb az olaj hő tűrése.
Hazánkban a népszerű típusok közé tartozik a 10W40, az 5W40 és az 5W30 is, de mindig nézd meg a kezelési útmutatót vagy konzultálj egy szakemberrel mielőtt a motort utántöltenéd!
Ásványi vagy szintetikus olajat válasszak?
A válasz egyértelműen a szintetikus. Az ásványi olajoknak is van egy előnyük, mégpedig az áruk, ugyanis sokszor fele annyiba kerülnek, mint szintetikus társaik. Ám ezzel ki is lőttük a csábító szempontokat ezen az oldalon. Amennyiben nem a spórolás a fő célod és még szeretnéd, ha hosszú ideig kiszolgálna autód motorja, akkor egyértelműen a szintetikus motorolaj mellett teszed le a voksod, mégpedig a következő tulajdonságok miatt:
- Ezek a termékek kevésbé oxidálódnak, azaz használatuk során kevesebb iszap rakódik le.
- Stabilabb teljesítményt nyújtanak szélsőséges körülmények között, ugyanis viszkozitásukat a fagyokban és a nagy melegben is képesek megtartani.
- Hidegindításnál gyorsabb kenést biztosítanak, mert az olaj hamarabb eljut a motortérbe.
- Kevésbé párolognak, így ritkább utántöltés és olajcsere szükséges a használatuk során. Ez kíméli a környezetet és a pénztárcánkat is.
- A tesztek alapján akár 6-7%-os üzemanyag megtakarítást is elérhetünk.
Mikor szükséges lecserélnem a motorolajat? Szükséges egyáltalán?
Ahogy az emberi szervezetnek szükséges a tápanyagok rendszeres bevitele és azok folyamatos megújítása, napi étkezéssel, folyadékpótlással, ugyanúgy szükséges a motorban lévő olajat is bizonyos időközönként lecserélni a tökéletes működésért. Tehát ezt a folyamatot kezeld úgy mintha saját magadról gondoskodnál…hidd el, hosszú élettartammal hálálja majd meg járműved!
Nézzük pontosan, hogy miért is kell cserélni a kenőanyagot:
- Az olaj érintkezik a kipufogógázban megtalálható égéstermékkel, amelynek következtében savasodás és iszaposodás léphet fel.
- Amennyiben keveredik az üzemanyaggal, csökken a motorolaj adaléktartalma és veszít a kenőképességéből.
- A rossz olaj- és levegőszűrés következtében bejutó por és egyéb szennyeződések hatására, megnőhet a viszkozitás és megváltozhat az olaj kémiai összetétele.
- A hosszú távú mechanikai terhelés következtében szintén csökken a kenőképesség.
- A magas hőterhelés következtében az olaj kokszosodik.
A lényeg tehát, hogy mindenképp cseréld rendszeresen az olajat, amely 20-25.000 Ft-ba kerül, míg egy motorfelújítás akár több százezer Ft is lehet. Na, de mikor is kell cserélni?
A kilométereket tekintve attól függ milyen járművet vezetsz, lehet akár 5.000 km vagy 100.000 km is a csereperiódus. Számos tényező befolyásolja, amelyek többek között nem mások mint a betöltött olaj mennyisége és minősége, vezetési körülmények, üzemanyag típusa, az autó évjárata.
A modernebb autók esetében már nem elképzelhetetlen a 30-50.000-es csere sem, de a régebbi típusoknál 15.000 km-nél ne menj többet ugyanazzal a kenőanyaggal, de, ha a régóta érvényes 10.000 km-t betartod, akkor teszel a legjobbat a motoroddal.
Ami az időt illeti, arra is figyelj, hogy mikor volt az utolsó olajcseréd. Lehet, hogy egy év alatt csak 2.000 kilométert hajtasz, de 1-1,5 év után akkor is érdemes ellátogatni a szervizbe.
Keverhető egymással két különböző típusú olaj?
A válasz igen, de lehetőség szerint csak akkor, ha nincs más választásod és csak minimális utántöltés esetében. Ha megoldható, mindig az utolsó csere alkalmával beletöltött márkát és típust válaszd.
Van szavatossági ideje?
Egyértelműen igen a válasz. Ha keveset hajtod az autód és nem is csipegeti az olajat, akkor ne vásárolj be több litert a legjobb márkából sem, csak azért mert éppen akciós volt. A végeredmény az lesz, hogy nem használod el vagy megfeledkezel róla és garantáltan kárba vész. A legolcsóbb ásványi olajoknak 2 év a szavatossági idejük, míg a félszintetikusok általában 3, a szintetikus prémium olajak pedig 5 évig tárolhatók minőségromlás nélkül.
Milyen márkát válasszak?
A régóta piacon lévő és ismert márkákban garantáltan megbízhatsz. A hazánkban megtalálható olyan népszerű gyártók mint az Agip, Castrol, Eneos, Motul, OMV, Shell, Total vagy a Valvoline termékeiben minden szükséges összetevőt megtalálsz, amely a motor gondtalan működéséhez szükséges. Tehát, ha nem az egyik nap megjelenő, majd másik nap már a piacról el is tűnő gyártó mellett döntesz, amely esetleg hamisítja is a termékét, akkor nem lőhetsz mellé. Hoztunk azonban egy pár soros ismertetőt 3 gyártóról, amellyel igyekszünk segíteni a döntésben.
Castrol – Több mint olaj
A londoni alapítású vállalat, már több mint 100 éve nyújt minőséget és megbízhatóságot, innovációval karöltve. Az alapító Charles Wakefield fejlesztett ki először olyan motorolajat, amely egyaránt jól tűri a hideget és meleget, méghozzá ricinusolaj hozzáadásával. Ez volt a cég első terméke, amelyet rögtön Castrolnak neveztek el.
A 20. században a cég erőteljes növekedésnek indult, köszönhetően a nagy horderejű fejlesztéseknek, valamint a tulajdonos marketing érzékének. Ezáltal mára a Világ egyik legnagyobb motorolaj gyártó vállalatává nőtte ki magát és olyan márkákkal van jelen a piacon, mint az Edge a Magnatec vagy a GTX. Első a Full Strength technológiának köszönhetően a megszokottnál még hatékonyabban csökkenti a fémfelületek közötti súrlódást. A Magnatec molekulái a motor leállítását követően is a fém alkatrészeken maradnak, így már az indításkor is megfelelő védelmet biztosítanak. A GTX pedig a makacs olajiszap ellen veszi fel a harcot.
Eneos – Japán elsőszámú motorolaja
Ahogy a szlogenből is kitűnik, valóban Japán legnagyobb olajipari vállalata. A története 1888-ban kezdődött Nippon Oil néven, amelyet egészen 1999-ig viselt, amikor is felvásárolta a Mitsubishi Oil-t és Nippon Mistubishi Oil néven működtek tovább. Jelenlegi elnevezését, a JXTG Nippon Oil & Energy Corporation-t 2002 óta viseli.
A cég jelenleg több mint 5500 embert foglalkoztat és számos finomítóval rendelkezik Japán szerte. Kiemelt figyelmet fordít a szponzorációra, jelenleg az FC Tokyo, valamint több sportesemény fő támogatója.
Termékeiket a jól ismert Eneos márkanév alatt értékesítik, amelyek előállítása során kiemelt figyelmet fordítanak a környezetbarát megoldásokra. Benzinjeik magas oktánszámmal rendelkeznek, amelyek tisztább gázok kibocsájtását teszik lehetővé. Ipari kenőanyagaik hozzájárulnak az energia megtakarításhoz, így kevesebb káros anyag kerül a légtérbe. Természetesen a motorolajok elállításánál is fő szempont a környezetvédelem. Ezek a termékek csökkentik a súrlódási veszteséget a motor belső terében valamint a rendszerből távozó gázok mennyiségét.
Motul – Kiváló olajak 1853 óta
A felsorolt vállalatok közül a Motul van legrégebb óta a piacon, méghozzá több mint 160 éve. 67 évig csak az USA-ban terjeszkedtek, majd 1920-tól kiléptek a nemzetközi piacra, amelynek köszönhetően felírták nevüket a legnagyobb olajipari vállalatok listájára.
A hosszú évtizedek alatt számos olyan újítással álltak elő, amelyek komoly hatással voltak az autóiparra. 1932-ben ők dobták piacra a Century nevezetű motorolajat, amely az első többfokozatú kenőanyag volt Európában. A következő újításra 1966-ig kellett várni, amikor is megalkották a Century 2100-at. Ez volt az első félszintetikus motorolaj a történelemben. Alig telt el öt év, amikor 1971-ben megjelentek az első 100%-ban szintetikus olajjal, amely a Century 300V nevet kapta.
A Motul innovatív fejlesztéseinek köszönhetően ma már a Világ 80 országában értékesíti termékeit és ott van mindenhol, ami motorsport. Elég, ha csak megemlítjük a MotoGP-t, amelynek a hivatalos partnere. Ezen felül számos olyan nagy autómárkával ápol szoros kapcsolatot mint a Honda, Nissan vagy a Peugeot.