Ukrajna megtámadását követően gyakorlatilag az összes külföldi autógyártó otthagyta az orosz piacot, a helyi érdekeltségeiket is felszámolták, egyedüli kivételt a kínai márkák jelentik, amelyek erősítették jelenlétüket Oroszországban – igaz, a kieső autómennyiséget ők sem tudják pótolni. Amíg 2022 elején még 60 autómárka volt jelen a hatalmas piacon, 2022 végére csak 14 maradt, ezek közül 3 a helyi gyártó – Lada, GAZ és UAZ –, a többi 11 kínai gyártó: Chery, Exeed, Gac, Foton, Geely, Haval, Jac, Faw, Changan, Omoda, Dongfeng.
Az orosz autóvásárlóknak nem kell feltétlenül lemondaniuk a megszokott márkáikról, hiszen a termék nélkül maradt márkakereskedők saját szakállukra szürkeimport keretében megkezdték az ismert márkák termékeinek forgalmazását, igaz, alternatív forrásból, például Kínában gyártott Volkswageneket árulnak, de Indiából is viszik a Suzukikat – a lépcsős hátú Maruti Ciaz például olcsóbb, mint a Lada Vesta alapváltozata –, de Dacia emblémával a korábban Renaultként helyben gyártott Duster is elérhető.
Közben megy a sakkozás az autógyárakkal, a Lada például új tulajdonoshoz került, átvette a NAMI állami autóipari kutatóintézet a részvénycsomag 100%-át, mivel a korábban résztulajdonos orosz állami Rostec ellen szankciókat hirdettek meg. A Nissan gyárát a NAMI-nak értékesítette 5 éves visszavásárlási opcióval, ezt az évi 100 000 autós kapacitású üzemet megkapja a Lada, és már 2023-ban újraindítják. A hírek szerint egy Moszkvics-mintára kínai autóból átemblémázással készülő Lada szabadidő-autót gyártanak majd itt, de még nem hozták nyilvánosságra a kínai partner nevét. A Ford már korábban visszavonult a piacról, csak a Sollers-csoport által gyártott Transit kisbusszal volt jelen, de most ezt az érdekeltségét is bezárta – a Sollers a kínai JAC haszonjárművét kezdte ennek a helyén gyártani. A Mercedes-Benz hibrid megoldást választott, amíg a személyautókkal foglalkozó üzletág kivonul a piacról és a szentpétervári gyárat is bezárják, addig a Daimler Trucks csak az értékesítést függeszti fel, de megtartja a Kamaz teherautógyárban meglévő részesedését.