A kapitalizmus egyik ékkövét, a Ford dearborni autógyárát másolta le a kommunista Szovjetunió, amikor arról volt szó, hogy építenek egy olyan gyárat, amely képes kielégíteni a kontinensnyi ország igényeit. Autós partnernek az olasz Fiatot nyerték meg, megfelelő autónak pedig a 124-es választották ki, amelybe azért bele kellett nyúlnia a mérnököknek ahhoz, hogy az orosz utakhoz és anyagminőséghez igazítsák a konstrukciót. A végeredmény a Fiat 124R (Russo) lett, amelyet mi 2101-es típusként ismertünk meg.
A Zsiguli sorozatgyártása 1970. április 19-én indult, és a leszármazottai egészen 2011-ig készültek; persze a mérnökök nem akartak búcsúzni a faék egyszerűségével vetekedő konstrukciótól, de hát a cégvezetés közbeszólt, és nem lett semmi a tervezett modellfrissítésből. Az évek során 4,8 millió darabot készítettek a Lada 2101-esből és annak leszármazottaiból, amely a vasfügönyön innen az átlagemberek számára – ha használtan is, de elérhető – autózás csúcsát jelentette. A vasfüggönyön túl már reálisabban látták a helyzetet, ott ugye volt választásai lehetősége az embereknek.
Az évforduló alkalmából a Lada autógyárat körbe lehetett járni, a terület nagysága miatt autóbuszokkal, Togliatti város utcáján pedig a gyár féltve őrzött veteránautói vezették a rajongók felvonulását, és egyéb színes családi programokkal is készültek.
Az alábbi két videóban a Volga menti autógyár egykori vezető konstruktőre, Vladiszlav Pashko beszél a 2101-es típusról, a videóban olyan terveket is láthatnak, amelyek nem valósultak meg.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!