Papíron csak 15 lóerővel erősebb az új Golf R, mint a nemrég leleplezett GTI Clubsport, azonban amíg utóbbinak 6 másodpercbe telik a 0-100 km/órás sprint, a modellsorozat csúcsmodellje a 4Motion összkerékhajtással mindössze 4,7 másodperc alatt letudja ugyanezt a mutatványt; a végsebesség mindkét esetben elektronikusan korlátozott 250 km/óra.
Ránézésre egyébként csak a részletek árulkodnak a valaha volt legerősebb Golf-ról, amely a GTI Clubsport lökhárítóit kapja, azonban eltérő a rács, hátul pedig kettő helyett négy kerek kipufogó-végződést látunk. A hasmagasságot 2 centivel csökkentik, a felnik 19 colosak, a féknyergek kékek. A lényegi eltérést az új hátsó differenciálmű jelenti, amely nem csak a tengelyek között, de hátul oldalanként is képes irányítani a nyomaték eloszlását – ennek vezérlése része a jármű menetdinamikai rendszerének, ami még a fékezéses differenciálzárakra és az elektronikus vezérlésű lengéscsillapítókra is hatással van.
A 2,0 literes TSI 319 lóerős, a maximális nyomaték 420 Nm, ami a 2100-5350/perc fordulatszám tartományban folyamatosan a vezető rendelkezésére áll. A szelepvezérlés a szívó- és a kipufogóoldalon is változó, a kipufogóoldalon még a szelepnyitás mértékét is az elektronika szabályozza. A váltó alapesetben hatfokozatú, kézi kapcsolású, felár ellenében kérhető a hétfokozatú DSG.
Az új okos központi differenciálműnek hála a menetprogramok sora drift-móddal bővült, de itt is megvan a Nürburgring-mód; utóbbiban a DSG-váltós Golf R az elődjénél 17 másodperccel gyorsabb köridőre képes megfelelő kezekben.