A névválasztással most nem a származási helyre – Austral – vagy épp a 4 évtizedes hagyománnyal rendelkező családi autóra – Espace – utalnak, még csak nem is a szótári jelentésre – széllökés –, hanem a múlt század harmincas éveiben rekordokat döntögető Caudron-Renault Rafale repülőgépre. Ha repülni nem is fog, az itt debütáló, 300 lóerő rendszerteljesítményű hálózatról tölthető hibrid hajtásával a Renault legerősebb utcai autója lesz az újdonság – amíg a testvérmodellek fel nem zárkóznak.
Nem csak a befejezés lett lendületes, ez a márka első autója, amely már teljes egészében az új vezető formatervező, Gilles Vidal irányításával készült, nincsenek olyan utalások az elődökre, mint a patkó alakú menetfények a testvéreknél; igaz, nem teljesen ismeretlen az arc, hiszen a felfrissített Clio-ról ismerős függőleges menetfényekkel. A sportosságot nem csak az erősen megformált felületek, de az is erősíti, hogy nem hagyják fényezetlenül az alsó védőszoknyát. Hogy a lapos, egészen pontosan 17°-os szögben döntött hátsó szélvédő miatti lapos tetővonal alatt is legyen elég tágas hátsó sor, a hosszabb, 2,74 méteres tengelytávolságot kapja a kupé változat. Az 5 tagú színválasztékban 2 árnyalat itt debütál, a selymesfényű gyöngyházfehér és az Alpine kék – utóbbi egy árnyalattal sötétebb annál, amit az A110-es sportkocsi kap.
Nem változik a műszerfal, fényes fekete keretbe rendezik a kormány mögötti monitort (12,3 col képátló), az élére állított központi érintőképernyőt (12 col képátló), egyedi azonban a grafika. Az 1470 mm hosszú, 1117 mm széles üvegtető (ez önmagában 32 mm-rel növeli a hátsó fejteret) gombnyomásra változtatható átlátszóból opálossá 4 fokozatban, külön az első és a hátsó ülések felett; az érintőképernyőről vagy a Google Assistant hangvezérlésével is vezérelhető a rendszer. Az ülések nagyobb oldaltartást adnak, az Alcantara műbőr 61%-ban újrahasznosított forrásból származik, az Esprit Alpine felszereltségen a támla tetején lévő logó hátulról megvilágított. A második sorban debütáló kartámasz elején kihajtható kütyü és pohártartó van, illetve 2 darab USB-töltő – a felnyitható fedél alatt elférnek a csatlakoztatott okostelefonok.
Nem csak a rugókat és a lengéscsillapítókat hangolják a Rafale kedvéért, de a nyomtávot 4 cm-rel szélesítik ki, a 20 colos felnikre 245 mm széles abroncsokat szerelnek, és az összkerék-kormányzást is továbbfejlesztették. Több adatot használ a rendszer a hátsókerék-állásszög meghatározásához, ami nagyobb kanyarsebességet tesz lehetővé. A 2024 tavaszán esedékes piaci bevezetésnél az E-Tech 200 öntöltő hibrid hajtással indul a Renault Rafale forgalmazása, ennél az 1,2-es turbómotor (130 LE) és 2 villanymotor állítja elő a 200 lóerős rendszerteljesítményt, ami az első kerekeket hajtja. Pár hónap késéssel lesz elérhető a plug-in hibrid hajtás, amelynél a nagyobb akkumulátor mellett még egy hátsó hajtómotort is beépítenek, így összkerékhajtású lesz a 300 lóerős rendszerteljesítményű változat.