A BMW vezetőség az olajválság miatt már 1975-ben felvette a dízelmotor alkalmazását, és 1978-ban alakult meg az a munkacsoport, amelynek tevékenységének köszönhetően 1981-ben megalakult a BMW Diesel Development Center az ausztriai Steyr-ben, Dr. Anisits Ferenc vezetésével. Elég hamar eldöntötték, hogy a kulturált működés miatt előkamrás motort terveznek, és az akkor még nagyon újnak számító turbófeltöltő használata is eldöntött kérdés volt, hiszen a világ leggyorsabb dízelét akarta megalkotni a BMW.
Az első dízelmotor, a 2443 köbcentis, soros hathengeres turbódízel 1983-ban debütált az 5-ös sorozatba építve, 113 lóerő/210 Nm teljesítménnyel. Így motorizálva 12,9 másodperc alatt gyorsult 100 km/h-ra az 524td, a csúcssebesség 180 km/h, mindezt az akkor érvényben lévő ECE-norma szerint 7,1 l/110 km-es átlagfogyasztás mellett tudta. Az erőforrás alapja a benzinmotor volt, abból azonban csak az olajozást, a vezérlést vették át, minden más alkatrészt újraterveztek a nagy igénybevétel miatt – nagy hőterhelés, 22:1-hez sűrítés.
Az első generációs BMW dízel 1985-ben turbófeltöltő nélkül is elérhető lett a 3-as sorozatban (86 LE), és 1987-től a turbófeltöltős változat már digitális motorvezérléssel rendelkezett – elsőként a világon. A számítógép a befecskendezés kezdetét, a befecskendezett üzemanyag mennyiségét, a töltőnyomást, a kipufogógáz-visszavezetést irányította. 1989-ben jelent meg az első dízel-katalizátor, szintén a turbófeltöltős erőforráson használták. 1991-ben váltották le a BMW első dízelmotorját. Dr. Anisits Ferenc 1999-ig irányította a BMW dízelmotor-fejlesztését.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!