Nem sokkal azt követően, hogy a Ford (2013. május) és a General Motors (2013. december) is bejelentette, hogy befejezik az autógyártást Ausztráliában, a harmadik nagy szereplő, a Toyota is hasonló döntésre jutott. Legfeljebb csak a gyorsaság lehet meglepetés, hiszen már korábban közölték, hogy a két másik autógyártó távozása őket is nehéz helyzetbe hozza, hiszen a beszállítók leépítik kapacitásaikat.
Nem sokkal azt követően, hogy közreadták a sajtóközleményt, a cég vezetője, Toyoda Akio személyesen jelent meg az ausztrál munkások előtt, hogy elmondja nekik a rossz hírt a termelés 2017-ben bekövetkező leállításáról. A gyárbezárás a Toyota 4200 ausztrál alkalmazottjából 2500-nak a leépítését jelenti majd, nem csak a gyári munkások, de a fejlesztőrészleg is bezár.
A Toyota melbourne-i Altona üzeme jelenleg évi 100 000 autót gyárt, ennek 70 százalékát exportálják. A Camry, Camry Hybrid és Aurion típusokat az erős ausztrál dollár miatt csak viszonylag drágán tudják előállítani, a helyi piac pedig egyszerűen nem elég nagy a termelés fenntartására. Valószínűleg az is szerepet játszott a japán cégvezetés döntésében, hogy az állami Termelékenységi bizottság előzetes javaslata szerint nem érdemes állami pénzeket áldozni a helyi autógyártásra, mivel az egyszerűen nem lehet versenyképes az olcsó munkaerővel rendelkező, térségbeli államokkal (Thaiföld, Malajzia, Kína), kár a közpénzt ilyesmire fecsérelni. A tavalyi év végén még úgy tűnt, a Toyotának – immár vetélytársak híján – 200 millió dolláros támogatást nyújtanak a helyi gyártás fenntartására, de ez végül nem valósult meg. A Toyota első, Japánon kívüli üzeme 1963-ban kezdett autókat gyártani Ausztráliában, tavaly ünnepelték a 3 milliomodik autó elkészültét.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!