Az Alfa Romeo az ötvenes évek végén egy kis köbcentis versenyautót akart építeni, 1958-ban kapta a megbízást Mario Colucci, aki egy Abarth 1000-est vett alapul, amibe a Giulietta Sprint Veloce csökkentett lökettérfogatú négyhengeresét építette be; a csővázas felépítésű autó egyedi példány maradt. Azonban a munka annyira megtetszett Carlo Abarth-nak, hogy főmérnökként alkalmazta az Alfa Romeótól átcsábított szakembert. Az ő feladata volt 1966-ban az 1000 SP – Sport Prototipo – versenyautó megalkotása, aki kvázi az 58-as konstrukciót valósította meg, épp csak a motor származott a Fiat 600-asból. Az 1000 SP sikeres versenyautó lett, hozzájárult az Abarth ázsiójának növeléséhez.
Ennek a versenyautónak a megidézése már 2009-ben felmerült az Abarthnál, de néhány skiccen felül semmi nem történt egészen mostanáig, hiszen 2021-ben aztán építettek egy újragondolt Abarth 1000 SP-t. Szemmel láthatóan az Alfa Romeo 4C Spider volt a kiindulási alap, amelyen aztán lecserélték a karosszériát egy olyanra, amin az eredeti autó összes jellegzetes vonása megtalálható, az apró fényszóróktól kezdve a szellőzőnyílásokig – persze az eltérő méretek miatt azért az arányok nem annyira kecsesek. Nem nyúltak a technikához, az 1,8 literes turbómotor 240 lóerős, a felfüggesztés is maradt az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul MacPherson rugóstagos rendszer. Az eredeti után 55 évvel bemutatott újjászületett Abarth 1000 SP-vel különféle rendezvényeken vesz majd részt az olasz márka, arról nincs hír, hogy akár egészben, akár utólagos átalakítókészletként elérhetővé tennék az autót magánvásárlók számára.