Az Orosz Gépjármű Márkakereskedők Szövetségének (Road) elnöke, Oleg Moszejev egy sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy legjobb esetben is a nyár végéig tart még az orosz autópiacon az értékesítések csökkenése. Ennek eredményeként mintegy 1000 autókereskedés fog megszűnni és mintegy 100 ezer ember veszíti el majd az állását ennek következtében. Azonban ahogy a 2009-es válságot (akkor 50 százalékkal zuhant meg az orosz újautó-értékesítés), úgy a mostanit is túl fogják élni. Amíg a Road azzal számol, hogy idén 1,5 millió autót értékesítenek Oroszországban, más elemzők szerint már az 1,3 millió darabos eladás is szép eredmény lenne.
A márkakereskedések mintegy harmada küzd igen komoly nehézségekkel annak következtében, hogy a bankok visszafogták a hitelezést. A több telephellyel rendelkezők már korábban bezárták a nem létfontosságú értékesítési pontokat, most már tényleg a csőd miatt szűnnek meg a kereskedések. A piac sajátossága miatt ezek sok esetben készpénzből indultak, amelyeknek csak a működéséhez volt szükség a hitelekre – a szalonok üresen állnak, a tulajdonosok próbálják hirdetni őket, de csak nagy veszteséggel tudnak túladni rajtuk. De például a Magnit élelmiszerbolt-hálózat már bejelentette, hogy több tucat autókereskedést vesz majd át hálózatának bővítése érdekében.
Idén egy autógyártó se számol azzal, hogy nyereséges, vagy akár nullszaldós legyen a működése az orosz piacon. Az Opel márka és a Chevrolet tömegmodellek távozása egyébként 310 márkakereskedést érintett, ezek tulajdonosai perre mennek a General Motorsszal amiatt, hogy az nem teljesíti a meglévő márkakereskedői szerződésben rögzített pontokat. A GM úgy számolt, egyszeri 660 millió dolláros kiadással jár a kártalanítás, a márkakereskedők 1,1 milliárd dolláros kártérítést követelnek.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!