A Mercedes-Benz a globális termelési hálózatát továbbra is a luxusszegmens elektromos járműveinek gyártására összpontosítva alakítja át. A vállalat arra készül, hogy termékeivel az évtized végére tisztán elektromossá válik mindenhol, ahol ezt a piaci feltételek lehetővé teszik. A Mercedes-Benz kecskeméti gyára a globális termelési hálózat részeként fontos szerepet játszik ebben a folyamatban. 2024-től az újrapozícionált MMA platform járművei gördülnek majd le itt a gyártósorokról, amely platform tisztán elektromos és hagyományos változatokat egyaránt kínál majd, és újraértelmezi a vállalat kompakt „Entry Luxury” (vagyis „belépő szintű luxustermékek”) szegmensét. Az évtized közepétől a magasabb, „Core Luxury” szegmensbe tartozó, tisztán elektromos MB.EA platform egyik modellje is csatlakozik majd a gyár termékportfóliójához.
“Globális termelési hálózatunkban következetesen valósítjuk meg a Mercedes-Benz „electric only” elnevezésű, tisztán elektromos termékstratégiáját, amelyben fontos szerepet játszik a kecskeméti gyár. Az EQB 2021-es sorozatgyártásának sikeres megkezdésével Kecskemét egyértelműen bizonyította rugalmasságát és szakértelmét a tisztán elektromos járművek gyártásának területén. Biztos vagyok benne, hogy a nagyszerű kecskeméti csapat zökkenőmentesen viszi majd tovább ezt a sikertörténetet az új MMA, illetve MB.EA platformra készülő modellekkel is. Az új termékek integrálásával a teljes gyártási hálózatunk rugalmasságát növeljük, és innovatív gyártási folyamatainkkal a fenntarthatóság tekintetében is új mércét állítunk fel” – hangsúlyozta Jörg Burzer, a Mercedes-Benz Group AG igazgatóságának termelésért és ellátási láncért felelős tagja.
A Mercedes-Benz 2022-2026-os üzleti tervének megvalósítása keretében a vállalat több mint 1 milliárd euró értékű beruházást valósít meg Kecskeméten. A beruházás fókuszában a gyártósorok további rugalmasabbá tétele, a digitalizáció és a fenntarthatóság vannak. A magyar állam és Kecskemét városa egyaránt támogatja a projektet, és aktívan segítik a gyártóhelyszín fejlődését.
„Az elektromobilitásra történő autóipari áttérés, az a gazdasági folyamat, ami jelenleg a legmeghatározóbb a világgazdaság alakulása szempontjából. Ebből az is következik, hogy a mostani rendkívül nehéz helyzetből azok az országok tudnak a legjobban kijönni, akik a legnagyobb autóipari vállalatok elektromobilitási stratégiájának helyszínévé képesek válni. Magyarország a globális autóipari forradalom, vagyis az elektromos autóipari átállás egyik legfontosabb helyszíne lett világviszonylatban” – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a bejelentéskor.
Az elektromos és villamosított Mercedes-Benz modellek már ma is szerves részét képezik a kecskeméti gyártási portfóliónak. Az EQB kompakt SUV 2021-ben mutatkozott be Magyarország első tisztán elektromos hajtású szériajárműveként, amely a CLA Coupé és CLA Shooting Brake, valamint az A-osztály hagyományos, plug-in hibrid és AMG változataiból álló portfóliót egészíti ki. Az MMA, illetve az MB.EA platformok új modelljeinek gyártásához szükséges termelési folyamatok újraszervezése révén megnő a foglalkoztatás volumene mind a gyártóhelyszínen, mind a régió helyi beszállítói hálózatában, valamint a beruházás középtávon új, magas színvonalú munkahelyeket teremt.
“A Mercedes-Benz konszern új termékstratégiája és a modellek új elosztása biztosítja a kecskeméti gyár jövőjét. Egyben igazolja a magasan képzett és motivált csapatunk elmúlt években nyújtott nagyszerű teljesítményét, és ígéretes jövőképed ad mindannyiunknak. A kecskeméti üzem ezáltal stratégiailag felkészülten áll a jövő kihívásai előtt, és maximális rugalmassággal tud majd reagálni a változó vevői igényekre. A beruházás középtávon számos új munkahelyet teremt a régióban, a meglévő munkatársaink számára pedig kiváló lehetőségeket kínál a további fejlődésre” – mondta Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
Fenntarthatóság a Mercedes-Benz kecskeméti gyárában
A Mercedes-Benz célul tűzte ki, hogy az évtized végére a személygépkocsik szén-dioxid-kibocsátását a teljes életciklusra vetítve 2020-hoz viszonyítva legalább a felére csökkenti. A szén-dioxid-semleges gyártás már ma is megvalósul a Mercedes-Benz összes (saját) gyárában világszerte. Emellett a vállalat arra törekszik, hogy a gyártási helyszíneken növelje a megújuló energia termelését.
A kecskeméti gyárban az MB.EA platform “Core Luxury” termékeinek gyártásához többek között új összeszerelő- és karosszéria-gyártósor épül. A szerelőüzem kompakt elrendezésének köszönhetően, rövidebb távolságok révén könnyebb anyagmozgást tesz lehetővé a nagyobb hatékonyság érdekében. Az új gyártósorok ellátását kizárólag zöldáram biztosítja majd, az energiaigény fedezésére nagyméretű napelemes rendszert telepítenek az egyes üzemek tetejére.
A kecskeméti gyár a felületkezelés és fényezés terén, amely a gyártási folyamat egyik leginkább energiaigényes fázisa, a 2025-ben induló új gyártósorral a fenntarthatóság terén is új mércét kíván felállítani. Ennek értelmében a Mercedes-Benz gyártási hálózatában elsőként, teljes mértékben mellőzik a fosszilis tüzelőanyagokat a fényezőüzem ellátásánál: a gyártósor berendezéseinek működtetéséhez kizárólag megújuló energiaforrásokra fognak támaszkodni a jövőben.