Hirdetés – Október 18-án került megrendezésre a Pannon Gazdasági Hálózat Egyesület – am-LAB Digital Innovation Hub (PBN) szervezésében az Automotive Hungary kiállításon a Mesterséges Intelligencia és az Autóipar c. konferencia, amely teltházas érdeklődés mellett zajlott, hazai és nemzetközi közönséggel, közel 200 regisztrált résztvevővel.
A rendezvény különlegességét egyrészt a meghívott, neves, a digitalizációért és innovációért felelős előadók adták – Audi, Jaguár, Land Rover, Kuka Hungária Kft., Fraunhofer Intézet, Dibuco GmbH, stb. -, akik gyakorlati oldalról mutatták be, hogy a mesterséges intelligencia milyen szerepet játszik az autóipar jelenében és jövőjében, a nemzetközi trendekben. Másrészt szakpolitikai és üzlet oldaláról ismerhették meg a résztvevők a hazai kezdeményezéseket (ITM,
SZTNH, MI Platform)
A két téma kapcsolódásának aktualitása, hogy a digitalizációnak, a mesterséges intelligenciának milyen hatása várható elsősorban a hazai beszállító cégekre és hogyan gondolkodnak a nagy nemzetközi gyártó cégek. Egyre nagyobb a jelentősége az ipari robotizációnak, az automatizálásnak, és az ezeket megalapozó mesterséges intelligenciának.
Az előadók kivétel nélkül utaltak rá, hogy a jövő az önvezető autóké, illetve az automatizált gyártásé. Ez egyben a munkaerőre, a kompetenciákra és a továbbképzésre is kihat, hogy lépést tudjanak tartani a hazai beszállítók a nemzetközi elvárásokkal.
A bevezető előadásban az ITM részéről elhangzott, hogy Magyarország csupán 23-ik az innovációs rangsorban az EU átlagot tekintve, gyenge vállalkozói innovációs képességekkel. A szervesen fejlődő innovációs ökoszisztéma kiépülésével a cél, hogy magasabb hozzáadott értékű globális értékláncok települjenek ide. A hazai Mesterséges Intelligencia Platform képviselője ismertette azokat a kormányzati kezdeményezéseket, amivel a téma minél szélesebb körben elterjeszthető, akciótervvel, MI országstratégiával, az adatpiaci szereplők integrálásával.
Ezt követően a vezető autógyártók egyetértettek, hogy áttörő innovációval lehet csak kezelni a jövő kihívásait, a nulla károsanyag-kibocsátást, az emberi képességeket és intuíciókat is magában foglaló mesterséges intelligencia alkalmazásokat. A Jaguar Land Rover számára a jövő az ún. ACES-forradalomban (autonomous, connected, electric and shared) rejlik. Például a jelenlegi járművek kihasználtsága alig 10-20%, és ez kezelhető önvezető és teljes kapacitáskihasználással működő járművekkel. Az Audi digitalizációs igazgatója kifejtette, hogy a mesterséges intelligencia és digitalizáció alkalmazásával együtt jár az üzleti modellek megváltoztatása is, ugyanakkor ez hosszú távú befektetés. Ez elsősorban hatalmas mennyiségű adat (smart data) megfelelő elemzését (Big Data Analysis) és kezelését követeli meg, valamint a gépi tanulás magas szintű alkalmazását. A Fraunhofer Intézet meglátása szerint az eltérő
kommunikációs protokollok, az adatok gyűjtése és azok koherenciája, majd összevetése jelentik a legnagyobb kihívást a termelésben a mesterséges intelligencia általános alkalmazását tekintve. Ezért fejlesztették ki az ún. Open Platform Communication Unified Architecture-t (OPC UA).
A konferenciát szervező PBN – am-LAB vezetője előadásában egyrészt a régió fejlődési lehetőségeit mutatta be a mesterséges intelligencia alkalmazása terén, majd azt az éveken át tartó tanulási folyamatot, ami a céget ma már komplex, digitális és MI képzőhellyé, valamint akkreditált Digitális Innovációs Központtá emelte. Bemutatta azokat az innovatív, saját fejlesztéseket is, amelyeket már ezen eszközök segítségével, KKV-k és nagyvállalatok számára
készítenek. A központot ma már több százan látogatják és vesznek részt a képzésekben, egyéni fejlesztésekben, kiterjedt nemzetközi hálózattal. Ezt követően a hallgatóság megismerhette, hogy a Zalazone tesztpálya a jövő járművei és kommunikációs technológiái számára teljes körű tesztkörnyezetet, többszintű tesztelési lehetőséget biztosít a prototípus önvezető tesztektől a szériatermék fejlesztésig.
A KUKA Hungária Kft. előadásában az ipari robotok innovatív megoldásait hangsúlyozta, kiemelve a különböző gép-ember közötti együttműködést, amelyek élen járnak az autógyártásnál a tesztelésben. Figyelemre méltó a Kuka Connect felhő-alapú, robot-centrikus analitikus platform, ami lehetővé teszi, hogy a robotok sokkal hatékonyabban működjenek, kezelve az intelligens robot-adatokat, támogató diagnózissal és a leállások minimalizálásával. A konferencia utolsó, interaktív előadását az SZTNH elnöke tartotta, aki kifejtette, hogy itthon a beadott szabadalmak száma egyre csökken, és alig 25%-uk kerül hasznosításra, éppen ezért az önálló innovációt és fejlesztéseket az új technológiákra alapozva ösztönözni kell, hogy a hazai cégek értéke is minél magasabb legyen, és a globális értékláncok a magas hozzáadott értéket előállító tevékenységeiket hozzák Magyarországra.
A szervező PBN igazgatója, Barta Balázs, egyben a Duna Régió Mesterséges Intelligencia Munkacsoportjának vezetését is ellátja. A konferenciát a munkacsoport nemzetközi ülése zárta.