Munka a sztrádán
A különféle sofőr munkák között mindig is speciális helyet töltöttek be a kamionos pozíciók. Ha úgy tetszik, ez a közúton történő szállítmányozás királykategóriája. A különleges munkakörhöz pedig egy semmivel össze nem hasonlítható életforma is társul, mely azonban nem való mindenkinek.
Ha népszerű és stabil lehetőségeket keresünk az álláspiacon, a különböző sofőr munkák jellemzően megfelelnek a kritériumoknak. Tekintve, hogy a belépési feltételek teljesítése viszonylag egyszerű, a várható karrierút és kereset pedig kiváló, sokan választják ezeket a pozíciókat. Ezek mellett szól még a változatosság is, hiszen a tágabb halmazon belül sok különböző, speciális vagy hétköznapibb munkakör található meg. Futárkodás, taxizás, személy- vagy teherszállítás mind terítékre kerülhet, persze más-más feltételekkel.
Az alapot mindenképpen egy B-kategóriás jogosítvány jelenti, ez ugyanis nélkülözhetetlen a volán mögötti munkák betöltéséhez. A vezetői engedély ugyanakkor számos kaput kinyithat és már e kategórián belül is remek lehetőségek adódhatnak. Az újabb kategóriák megszerzésével pedig még tovább bővíthetők az elérhető opciók. Természetesen ahogy egyre feljebb lépünk a képzeletbeli ranglétrán, a felelősség és a munkaterhelés is növekszik.
Egy kamionos állás esetén alapvetően elmondható, hogy az a szakma csúcsát jelenti, ám ehhez egészen speciális körülményekhez és munkarendhez kell alkalmazkodni. A teherszállítmányozáson belül is vannak persze különböző ágazatok, amelyek eltérő feltételrendszerek mentén működnek, de a kamionozás önmagában egy életforma. Különösen a nemzetközi teherfuvarozásra igaz ez, hiszen egy ilyen kamionos állás sok helyre juttatja el a sofőröket, de ez azzal jár együtt, hogy hosszabb-rövidebb időszakokra a kamion fülkéje, illetve az autópályák jelentik majd az otthont.
Első lépések a karrier felé
Egy kamionos állás betöltése sokak számára vonzó lehet ugyan, de a munkába állásnak természetesen vannak bizonyos feltételei. Ezek alatt pedig elsősorban az engedélyek és vizsgák értendők, melyek nélkül senki nem kezdhet bele kamionsofőri pályafutásába. A vezetői engedélyt illetően itt már egy C-kategóriás jogosítványra lesz szükség. A trükk a dologban az lehet, hogy a vizsga letételéhez és az engedély megszerzéséhez már eleve kell egy legalább 2 éves B-kategóriás jogosítvány. A kezdeti lépések tehát még egy alsóbb kategóriához kötődnek.
Nyilván mindenki tudja, hogy egy kamionos állás során sokszor kifejezetten nehezített pályán kell majd vezetni. Egy több tonnás járművet és a rajta lévő még súlyosabb rakományt biztonsággal navigálni pedig nem egyszerű feladat, de ebben persze az idővel megszerzett rutin komoly segítséget jelenthet. Ami a dolog hatósági oldalát illeti, a munkába álláshoz és az engedélyek megszerzéséhez szükség lesz egy pályaalkalmassági vizsgálatra, melyet a legtöbben PÁV néven ismernek.
E vizsga során a leendő sofőrök különféle fizikai és szellemi képességeit vizsgálják, különös tekintettel azokra a faktorokra, melyek egy ilyen munka során döntők lehetnek. Senkit nem szeretnénk persze eltántorítani a kamionos állás lehetőségektől, de érdemes tudni róla, hogy előzetesen is mivel jár a munkába állás. A viszonylag komoly szűrőfeltételeket persze nem véletlenül hozták létre, hiszen csak olyan emberek ültethetők biztonsággal egy több tonnás jármű volánja mögé, akik megfelelnek a kritériumoknak. Ha pedig ez a része megvan, indulhat a hajsza a kilométerekért.
Lehetőségek több fronton
Egy kamionos állás betöltése előtt kulcsfontosságú döntés, hogy belföldi vagy nemzetközi pályát választunk. Ez nem keverendő össze azzal, hogy az alkalmazó cég magyar vagy külföldi, hiszen hazai speditőr cégek is vállalnak nemzetközi munkákat. Egy nemzetközi kamionsofőr állás sokkal komolyabb kereseti lehetőségeket kínál, ám a munka mennyisége és jellege is speciálisabb. A külföldi sztrádákat választó sofőrök sokszor hetekig úton vannak, távol otthonuktól. Egy idő után ez felőrölheti az embert, de sokan megszokják ezt az életformát és könnyedén birkóznak meg a körülményekkel.
Ebből a szempontból a belföldi kamionos állások kedvezőbbek, hiszen a határokon belül maradva nem kell hetekre elszakadni az otthonunktól. Ezek a munkák sokkal inkább hasonlítanak a klasszikus, adott napi munkaidőkeretben végzett feladatkörökhöz, mindezt természetesen egy tehergépkocsi volánja mögött. Sokak számára a belföldi pálya már egy hosszabb nemzetközi karrier végén jön el, mikor a sofőr még nem akarja abbahagyni a munkát, de a hosszú külföldi eltávok már fárasztják. A választás tehát elsősorban adott életkörülmények, habitus és egyéb igények függvénye.
Egy kamionos állás mindenképpen komoly kihívásokat tartogat, ám legalább ennyi élményt és tapasztalatot is ad. Speciális életforma, egy külön világ, ám egy összetartó közösség és megbecsült pozíció. Tény, hogy nem adja könnyen magát, hiszen már a munkába állás is megköveteli a magáét, a munka során pedig fokozott terheléssel érdemes számolni. De nyilván nem lehet véletlen, hogy egy kamionos állás a mai napig széles körben keresett és kedvelt pozíció.