Nyugdíjas olvasónk interneten hirdetett használt autót vásárolt Budapesten. A szerződés megkötése és a pénz kifizetése után szerette volna a nevére íratni a 10 éves gépkocsit. Az okmányirodán közölték: a régi tulajdonos ellen végrehajtás van érvényben. Amíg a tartozást nem rendezi, a gépkocsit nem lehet visszaállítani a forgalomba.
Az autó eladását egy megbízott személy intézte. Azt, hogy tartozás terheli az autót, nem közölte a leendő vásárlóval. Az illetékes okmányiroda kivonta a gépjárművet a forgalomból, majd írásban többször felszólította a tulajdonost, hogy az autó okmányait adja le. Ez nem történt meg. A rendszám és törzskönyv birtokában viszont sikerült túladni a gépkocsin.
– Az eladó előbb ígérte, hogy visszaadják a vételárat. Most azzal hiteget, hogy kifizetik a végrehajtó követelését, és tehermentesítik a kocsit – mesélte olvasónk. – Azóta tudjuk, elméletben hogy lehet egy ilyen átverést megelőzni. Az okmányirodában elmondták: az autó megvásárlása előtt az eladó és a potenciális vásárló és ügyvéd jelenlétében felvilágosítást adhatnak arról, hogy tehermentes-e a gépkocsi. Ám ez sem száz százalékos garancia. Volt rá példa, hogy az okmányirodában még tehermentes volt az autó, ám néhány órával később bírósági végzés született egy tartozás behajtásáról. Mire megszáradt a tinta a szerződésen, az addig „tiszta” autóra teher került. Az új tulajdonos pedig járhatta a mi kálváriánkat.
A rendőrségen megkérdeztük, tehet-e feljelentést az ügyben pórul járt olvasónk. Tehetni tehet, de nem Kecskeméten, hanem ott, ahol a szerződést hivatalosan megkötötték (jelen esetben Budapesten). Amennyiben az eladást intéző személy valóban elhallgatta az autót érintő végrehajtás tényét, úgy csalást követett el, amiért felelősségre vonható – tájékoztatta lapunkat a kecskeméti rendőr-főkapitányság sajtószóvivője.
Alapesetben, ha egy gépkocsi tulajdonosa ellen végrehajtási eljárást indítanak, az ügyben eljáró végrehajtó lefoglalja az autó okmányait a tulajdonostól, illetve üzembentartótól. A foglalási jegyzőkönyvet kézbesítik az autótulajnak. Amennyiben az okmányok lefoglalása nem sikerül, akkor megkeresik az illetékes okmányirodát, hogy vonja ki a forgalomból a gépjárművet. Ilyenkor az okmányirodának haladéktalanul intézkedni kell a gépjármű tulajdonosa/üzembentartója felé és végzésben ki kell vonni a gépkocsit a forgalomból, illetve felszólítani őket, hogy az okmányokat adják le.
– Az előadottak alapján a gépkocsi tulajdonosának két helyről is értesülni kell, hogy a gépkocsiját lefoglalták – mondta el lapunk megkeresésére dr. Györkis István kecskeméti ügyvéd. – Egy gépkocsi eladásnál minden lényeges dologról tájékoztatni kell a vásárlót. Az a tény, hogy a gépkocsit végrehajtás alá vonták, lényeges momentum, ezért jelen esetben valószínűsíthető az eladó rosszhiszeműsége. A csalás bűncselekménye fennállhat, ha az eladó a vevőt tévedésbe ejtette, illetve tartotta és ezzel kárt okozott számára.
A jelenlegi rendszer ilyen és nincs megoldás
Az esettel kapcsolatban egy autókereskedés véleményét is kikértük. Kiderült: használt autót venni rizikós, akár magánszemély, akár autókereskedő a vásárló.
– A jelenlegi rendszer ilyen, és nincs megoldás. A mi cégünk is járt már a fentiekhez hasonlóan – nyilatkozta lapunknak Bodó László, a Formont Autó Kft. ügyvezető igazgatója. – Beszámítottuk az ügyfél használt autóját, elvitte az újat, majd amikor eladtuk a régi autót, akkor közölték az okmányirodában, hogy NAV-os foglalás van az autón, így nem írható át az új tulajdonos nevére. Hivatalos, naprakész igazolást – akár díjfizetés ellenében – sehol nem lehet kapni arról, hogy egy autó tehermentes vagy sem. A márkakereskedő az okmányirodákban ugyanolyan „ügyfél” mint bárki más. Egy autó forgalomból történő kivonáskor nekünk hivatalosan még soha senki nem szólt, hogy „vigyázzunk” nem tehermentes az autó. Jó kérdés, hogy kinek áll érdekében a jelenlegi gyakorlat fenntartása.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!