Egyre nagyobb sebességbe kapcsol a hazai használtautó-piac. A gazdát cserélt használt személyautók száma 2017-ben elérte a 688 ezret, ami 11 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest – olvasható az mmonline.hu felmérésében. A folyamatok alapján a 2018-as év rekordot hozhat, a belföldi átírások száma egészen 750 ezerig emelkedhet.
– Két év alatt több mint negyedével nőtt a gazdát cserélő használt autók volumene. Tavaly a teljes forgalomban lévő 3,4 milliós hazai gépjárműállománynak immár több mint 20 százaléka megfordult a piacon. Ez egyben azt is jelenti, hogy hosszabb távon már nem számíthatunk a jelenlegi dinamikus növekedési ütem fennmaradására. Amennyiben azonban a mostani kedvező gazdasági klíma a jövőben is kitart, 2018-ra a hazai használtautó-átírások száma akár a 750 ezres szintet is megközelítheti – vélekedik a JóAutók.hu vezérigazgatója. Halász Bertalan hozzátette, ehhez azonban a gazdasági konjunktúra fennmaradásán túl arra is szükség van, hogy a piac mindkét utánpótlási forrása tovább bővüljön.
Az elemzésben közölt adatokhoz hasonlóan a megyei szereplők is a másodkézből vett autók piacának növekedéséről számoltak be.
– Nálunk 10-12 százalékkal növekedett az autóértékesítés a tavalyi évvel összehasonlítva. A vevők főként a kis- és középkategóriás, minőségi járműveket keresik, ez nálunk azt jelenti, hogy ismert a szerviztörténet, ellenőrzött a múlt, és garanciát is vállalunk rá. Ilyen autó nagyságrendileg a háromszázas készletünk fele – tudtuk meg a használt autók értékesítésével foglalkozó, békéscsabai Autó Dual ügyvezetőjétől. Bernát Ferenc hozzátette, tapasztalata szerint a vásárlók elsősorban a kedvező árfekvés miatt keresik a használt autókat.
– Lényegesen könnyebben lehet hozzájutni egy jó minőségű használt autóhoz, mint egy újhoz. Hogy egy létező példát mondjak, akkor itt egy ötéves autó, amelynek az új ára közel 10 millió forint, most ezt fele áron lehet megvenni, egy év garanciával. Közben a minősége, az állapota kiváló, és csupán 100 ezer kilométer van benne – mutatott egy autóra az ügyvezető. A szakember azt is elmondta, azok az információk, melyek szerint a dízelek már kevésbé lennének népszerűek, csökkent volna irántuk a vásárlási kedv, nem valósak.
– Nem csökkentek az ilyen autók árai és az érdeklődés sem irántuk. Itt, a megyében ráadásul még jobban szem előtt tartják a vásárlók, hogy a dízelek takarékosabban üzemeltethetők. Egyébként nyáron főként az egyterű családi autókat keresik, ilyenkor nagyságrendileg 10-15 százalékkal nő a kereslet irántuk – részletezte Bernát Ferenc.
A tavalyi év legnépszerűbb márkái
A belföldi használtautó- piacon tavaly öt márka autói biztosították a teljes forgalom felét – részletezte a JóAutók.hu portál elemzése az adatokat. Az Opel 14 százalékos elsőségét továbbra sem fenyegette sem a Suzuki, sem a Volkswagen 10-10 százalékos részesedésével. A negyedik és ötödik helyen a Ford és a Renault állt. A használtautó-import alakulása körül még sok a kérdőjel. A 2016-os 16 százalék után tavaly már csak 9 százalékkal több használt autót hoztak be Magyarországra. Amennyiben idén célt érne a szakmai szövetségek azon törekvése, hogy műszaki és környezetvédelmi okokból jobban szabályozzák a behozatalt, további növekedés helyett akár csökkenésre is sor kerülhet ebben a szegmensben. A behozott használt autók listáján a Volkswagen (12 százalék), az Opel (11 százalék) és a Ford (10 százalék) áll az élen, ám előbbieket olyan presztízsmárkák követik, mint a BMW, az Audi és a Mercedes (valamennyien 6-7 százalék közötti részaránnyal).