Egy autónak kétféleképpen árthatunk: ha nagyon sokat használjuk, vagy ha nagyon keveset. Itthon gyakran előfordul, hogy a családnak szüksége van autóra, de az életmódjuk miatt egy évben alig mennek többet néhány ezer kilométernél. A „pihentetés” látszólag a hosszú élet titka, ez azonban csak akkor igaz, ha féltett kedvencünk felbakolva, egy száraz, pormentes garázsban tölti az idejét.
Hogy egy kis futásteljesítményű autó épségét minél tovább megőrizzük, nem hanyagolhatjuk el a törődést. Ha utcán parkolunk, igyekezzünk árnyékos helyet keresni, mert az UV-sugárzás nem csak a fényezést, a műanyag alkatrészeket, sőt a beltér anyagait is károsítja, utóbbit napvédővel mérsékelhetjük. Aki fa alatt parkol, számíthat rá, hogy a vízelvezető résekben megülő levelek mellett ragacsos gyanta vagy termés hullik a fényezésre, mely a fokozatosan rárakodó porréteggel és madárürülékkel együtt a lakkozás számára maró-karcoló elegyet képez. Ponyvával ugyan elkerülhető mindez, de a „takaró” kiválasztásakor is vigyázni kell: a helytelenül rögzített, kemény felületű anyag is megkarcolhatja a fényezést, rosszabb esetben dunsztolja a karosszériát, felgyorsítva a korróziót. Ez elsősorban akkor fordulhat elő, ha nem aszfalton, hanem füvön vesztegel az autó.
Használat előtt szánjunk időt a takarításra. Mindig töröljük át vizes ronggyal az ablaktörlőket, mert hiába használunk sok ablakmosó folyadékot, a gumiél peremén összegyűlő por karistolhatja a szélvédőt. Ugyanez történik az oldalüvegekkel, ha a rájuk rakódott por feltorlódik a szigetelő gumiszegélyen. Gépi mosó helyett érdemes nagynyomású kézi mosóval folytatni az ápolást, így van módunk eltávolítani a porréteget és egyenként feloldani a ragacsokat, ürülékeket. Nem csak kíméletesebbek, hatékonyabbak is leszünk, megfelelő programok választásával és gyors kézzel költséghatékonyak is maradhatunk.
Különleges bánásmódot érdemel maga a technika is, hiszen a régóta álló motorban leülepedő olajnak át kell járnia az egész blokkot és be is kell melegednie, amiről úgy győződhetünk meg, ha a hűtővíz bemelegedési idejénél legalább kétszer tovább működtetjük, mindezt mozgásban, kis terhelésen. Ezt érdemes legfeljebb kéthetente megismételni még akkor is, ha nem akartuk beindítani az autót, mert a mechanikának szüksége van járatásra. Hosszabb idő alatt a fékek is „beállnak”, a féktárcsákon felületi rozsda alakul ki, az első néhány lassításnál súrlódó hangot ad.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!