Sorozatunk első részében, a piac legalsó sávjában nem igazán tudtunk konkrét autót ajánlani, hiszen 300 ezer Ft-ért inkább a szerencse alapján találunk hibátlan autót, s a költségek is szűkítik a lehetőségeket. Egy lépcsővel feljebb, az 500 ezer Ft-os kategóriában azonban már tisztul a piac, és könnyebben bukkanunk olyan típusokra, amelyekből ennyi pénzért is nagy a választék. Jöjjön egy kis példatár, amolyan kategóriakalauz, a teljesség igénye nélkül. Az alábbi típusok szinte mindenkinek ismerősek, a mai hazai utcaképet elnézve tényleg népszerű, keresett modellek.

Városi mini
Daewoo Matiz 1998-2004

Kis méretek és egyszerű technika jellemzik ezt az ötajtós minit. Sok példánynál a fényezetlen lökhárító cseréje helyett egyszerűen színre fújták azt a parkolási sérülések eltusolására, a technika pedig kényes arra, hogy betartsák a 10 000 km-es olajcsere-periódust. A 0,8 literes háromhengeres takarékos, az 1,0 literes négyhengeres kifejezetten jól viszi a pici karosszériát – de még a fehér hollónál is ritkább. A vezérműszíj-cserét nem érdemes halogatni, és a hengerfejtömítéseket is fogyasztják az erőforrások. A legtöbb Matiz fapados felszereltségű.

Univerzális mini
Suzuki Wagon R+ 2000-2006

Évjárattól függően Magyarországon és Lengyelországban készült a Suzuki dobozforma minije, amely az 1,3 literes benzinmotorral (8 és 16 szelepes) már országúti közlekedésre is ajánlott. A késői, Opel-motoros példányok érzékenyebbek a megfelelő karbantartásra, és ezeknél magas lehet az olajfogyasztás is. Megbízható technika, de esetenként fapados felszereltség jellemzi, érdemesebb felextrázott példányokra vadászni. A karambolos darabokat ajánlott elkerülni, ezeknél jellemző a rozsdásodás.

Kisautó
Fiat Punto 1999-2003

Külső méretéhez képest tágas utastérrel bír a Punto második generációja, amelyből az első modellfrissítés előtti-körüli példányok közül válogathatunk. A benzinmotorok pörgősek és takarékosak, a dízelek felejtősek – ennyi pénzért még nem kapunk 1,3-as JTD-t. Itt is belefuthatunk fapados példányokba, a klíma nagy megterhelést és többletfogyasztást jelenthet. A benzineseknél átégő hengerfejtömítés, a dízeleknél turbóhiba a jellemző, egyébként gyakoriak az elektronikai problémák – benzinpumpa, indítómotor, ablaktörlőmotor. Jellemző az olajszivárgás is.

Kompakt
Opel Astra F 1991-2002

Az utód G Astrával párhuzamosan gyártott Classic nevű változatból keveset futott, de esetenként gyér felszereltséggel rendelkező példányokat találunk 500 ezerért, pár évvel idősebb korban már jól felextrázott autót is kifoghatunk. Az 1,6 literes, 8 és 16 szelepes motorok ajánlhatók, előbbi megbízható, utóbbi klímával is jól viszi a gépet. Ötajtós, kombi, lépcsőshátú, vagy akár kabrió példányokat is találunk, az alkatrészek olcsók. A széria elején jellemző a rozsdásodás, s az olajszivárgás mellett a futómű gumi alkatrészeire is oda kell figyelni.

Sportos autó
BMW 3-as sorozat 1991-2000

Külföldről jön az E36-os BMW-k derékhada, sok köztük a Compact. A négyhengeres benzinmotorok tartósak (a korai szíjas motoroknál létfontosságú a 40 ezer km-es vezérléscsere betartása), a hathengeresek az esetenként durvább használat miatt lehetnek problémásak, és ezeknél a fogyasztás is magas. A hathengeres dízeleknél a hengerfej és a turbófeltöltő akár 100 000 km lefutása előtt is problémát tud okozni. Oda kell figyelni, hogy minden extrafelszerelés működjön, és rozsdamentes legyen a karosszéria – a javítás drága, gyakran próbálnak a karbantartáson spórolni, pedig nem érdemes.

Családi autó
Ford Mondeo 1996-2000

Az első generációs Mondeo alapos frissítésével jött létre a második generáció. Új benzinmotorokat kapott, a dízel maradt a korábban is alkalmazott 1,8 literes, előkamrás négyhengeres. A 2,0 literes benzines ajánlott, a kisebb négyhengeresek erőlködnek a nagy karosszériával, a V6-os sokat fogyaszt, a dízelnél kritikus pont a hengerfej, az adagoló és a turbó. Tágas, jellemzően jól felszerelt autó, amelynél rozsdásodás és elektronikai problémák jelentkezhetnek: a laza csatlakozásoknál beszivárgó víz megbénítja az elektromos rendszert, a futómű kapcsolódási pontjai képesek kirohadni. Az utastérben lévő anyagok nem túl tartósak, nem ritkák a letört kilincsek.

Prémiumautó
Mercedes-Benz E-osztály 1995-2003

Porrá rohadó karosszéria, a csillagászati futásteljesítményből adódó problémák jellemzik a köznyelvben csak pápaszemesnek hívott E-osztályt. Félmillióért a széria elejéről származó példányokat találni, vagy sokat futott adagolós dízellel, vagy nagy fogyasztású benzinmotorral. Inkább lépcsőshátú karosszériát találunk ennyiért, a hatalmas kombi többet ér. Sokan próbálnak a karbantartáson spórolni, ez később megbosszulhatja magát. Kis túlzással csak a műanyag alkatrészek nem rozsdásodnak ennél az autónál.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!