Használt Freelanderből (1998–2006) nagyjából száz eladót találni hazánkban, a kínált példányok fele benzines. Nagy számban fordulnak elő 1,8-asok (117 LE), melyek városba ajánlhatók jó szívvel. Találni néhány 2,5-öst (177 LE), ezek produktuma autópályán jóval meggyőzőbb, a fogyasztásukban pedig nincs markáns különbség – az ok, hogy a kisebb blokk egészen egyszerűen szenved a nagy kasztni mozgatásával. A takarékos üzemet favorizálóknak a 2.0 Td4-es gázolajos jöhet számításba, a 112 lóerő mellé 260 Nm-es maximális nyomaték társul. Az árak 1 és 3 millió között ingadoznak.
A Qashqai igen népszerű, kis túlzással megmentette a Nissant, hiszen az Almera és a Primera nyugdíjazásával két húzómodelljüktől is elköszöntek a japánok. Nem meglepő, hogy igen gazdag a kínálat, a 2007-től kapható Qashqaiból körülbelül 170 példány keresi új gazdáját, a benzinesek száma 80-ra tehető. A Qashqai motorjaival nehéz mellélőni, az alap 1,6-os (115 LE) is elfogadható dinamikát szavatol, a 2,0 literes (141 LE) meg pláne. A dízeleknél a darabszám tekintetében döntetlen az állás az 1,5-ös (106 LE) és a 2,0 literes dCi-k (150 LE) között. Aki megelégszik a fronthajtással, az válassza bátran a kisebb dízelt, a 2,0 literesek zöme ugyanis 4WD hajtású. A jobb terepjáró képesség mellé azonban magasabb fogyasztás – az 1.5 dCi 2WD-hez képest +2-3 l/100 km – és darabosabb járás társul. A legolcsóbb Nissanért 2,8 milliót kérnek, míg a 2010-es modellfrissítés előtti utolsó darabok 5,6 millióba kerülnek.
Az angol beteg és a japán eminens
Nehéz szép állapotú, minden porcikájában működőképes Freelanderre bukkanni, az összeszerelési minőség és a precizitás nem az autó erőssége. Főleg a gyártás kezdetéről származó darabok belseje csapnivaló, gyakoriak az elektromos zavarok, zárlatok. Típushiba az akadozó vagy éppen teljesen bedöglő ablakmozgatás, a bowden sűrűn megadja magát. A központi zár is kérészéletű, attól például, hogy az első sort nyitja, még könnyen beragadhatnak a hátsó ajtók. A műszerfali háttérvilágítás sűrűn elmegy, aggodalomra semmi ok, majd a világító légzsák- vagy ABS-lámpa ad némi fényt a sötétben… További gyenge pontok: gyújtás, kuplungtárcsa, váltószerkezet, hengerfejtömítés, szivárgó vezetékek.
A műanyagok ciripelése már-már természetes jelenségnek számít, könnyedén elnyomják a gyengécske teljesítményű gyári hangszórókat. A lejtmenetvezérlő kapcsolója sokszor üzemképtelen, vásárlás előtt ezt is vegyük szemügyre. Lehet, hogy badarságnak tűnik, de vétel előtt nyissuk ki az ajtókat, húzzuk le az ablakokat, kapcsoljuk be a világítást, döntsük le a hátsó üléseket – nagy az esély, hogy valamelyik bagatellnek tűnő pontban elbukik a delikvens!
Az ADAC 2010-es hibastatisztikájában a Qashqai a terepjárók mezőnyében az előkelő második helyen tanyázik, megbízhatósága átlag feletti. A leggyakoribb gondok közé a motorvezérlési zavarok mellett a turbócső lazulása és az üzemanyagpumpa hibája sorolható. Előfordulhat még defektes szellőzőventilátor, eltömődő dízel részecskeszűrő, kuplunghiba és rágcsálók okozta hűtőcső-kilyukadás is. A gyártó elrendelt néhány visszahívási akciót, ezek keretein belül ellenőrizték a függönylégzsákokat, az első és hátsó keresztlengőkarokat. Utóbbiak hibája nagymértékben csökkentheti az irányíthatóságot.
A hagyományos kulccsal felszerelt Nissanoknál a csomagtérajtó zárszerkezetét vizsgálták, ami nem minden esetben reteszelt megfelelően. A széria egyes tagjait hibás kormánymű és szivárgó fékfolyadék miatt rendelték a műhelyekbe. A kerékjáratok körüli műanyag díszítőelemek és az ajtók gumiszigetelései elengedhetnek. Bosszantó a zörgő könyöklő és a pontatlan üzemanyagszint-jelző problémája. A váltó nem minden esetben működik hibátlanul, az olajcsövek, a lengéscsillapítók és a csapágyak állapotára érdemes még figyelni.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!