A kompakt SUV-k jellemzője, hogy nem hosszabbak egy alsó-középkategóriás kombinál, rakterük öblös, s a magasabb üléspozíció miatt jó a kilátás a forgalomra. A döntő szempontok között persze ott az összkerékhajtás is, de az X3-ashoz és a RAV4-eshez hasonló kaliberű autókkal igen ritkán találkozni murvás utakon. A 4×4-es hajtáslánc vontatásnál vagy téli körülmények között jön jól, kemény terepjárásra egyik modell sem alkalmas. Az X3-as feszes futóműve, közvetlen kormányzása révén olyan egzaktan irányítható, akár egy sportos kompakt. Rossz úton haladva azonban több rugózási komfortra számítanánk tőle.
A Toyota „békésebb” darab, az átlagos igényeknek jobban megfelel, keresztbordákon, kátyúkon áthajtva jobban tompít. Utastere valamivel szűkösebb, mint az X3-asé, viszont rekeszek, raktér és variálhatóság dolgában fricskát ad a BMW-nek. A hátsója a tologatható ülőlapok és az állítható dőlésszögű támlák révén akár 586 literes is lehet, ami a bajor 480-jával szemben markáns különbség.
ADAC-hibastatisztika: BMW X3-as az élen
A németországi autóklub (ADAC) hibastatisztikájában immáron negyedik éve vezeti a legmegbízhatóbb terepjárók rangsorát az X3-as. A Toyota üdvöskéje a 4. és a 6. hely között ingázik, ami szintén jó eredménynek számít. Az X3-as gyengéi között a lemerülő akkumulátor, a hibás üzemanyagpumpa (2004-ig), a turbófeltöltő (dízeleknél 2007-ig), az abroncsnyomás-kontroll (2008-ig) és a generátor szerepel. Visszahívási akció keretében módosították a 2004. január és június között gyártott példányok szervórendszerét. Az érintett változatokon a kormány és a hidraulikus pumpa közötti szakaszon jelentkező szivárgás miatt ugyanis jelentősen csökkent a rásegítés mértéke. A 2004. december és 2005. január közötti 3.0d változatokon néha nem lehetett beindítani a motort, ennek kiküszöbölésére kicserélték a hibás Bosch magasnyomású üzemanyagpumpát. Bár csak az USA-beli modelleket érinti, de a jelentős külföldi behozatal miatt érdemes a 2006-os példányok légzsákvisszajelző lámpájának jelzéseit figyelni. Ha világít, akkor vélhetően szenzorhiba áll a háttérben. Előfordultak olyan esetek, amikor balesetkor nem nyílt ki az utasoldali légzsák, a problémát új érzékelő beszerelésével orvosolták.
Kisebb tömítésproblémák is jelentkezhetnek az X3-asnál, a napfénytető szigetelő gumija elállhat, az ajtótömítések sem mindig tökéletesek, és a burák belsejében is tapasztalható párásodás. A gyakori izzókiégés, a néha összevissza működő elektromos ablak és a hazánkban nem nagyon használható navigátor adhat még okot bosszúságra. Az igazán takarékos változat a 2,0-es dízel, ezzel nem ördöngösség 8 l/100 km környéki átlaggal járni, de a 3 literes gázolajosok már 2-3 literrel többet kérnek.
A RAV4-esek tulajai az ADAC kivonuló egységeit legtöbbször a lemerülő akkumulátor (különösen 2007-ig volt gyakori), dízelek esetén motorvezérlési zavarok és a befecskendező rendszer problémái miatt hívták. Gondot okozott még az elduguló részecskeszűrő (2006-2008) és az indításgátló (2007-ig) is. A Toyota 2010 februárjában a gázpedálmodul cseréje miatt rendelt el visszahívási akciót, a díjmentes átvizsgálás és a csere körülbelül egy órát vett igénybe. Enyhe beázási foltok előfordulhatnak, főleg az első ajtóknál, a kesztyűtartó fedele néha nehezen csukható, a manuális váltókar pedig kissé furcsa szögben áll.
A 2,0-es benzines aggregáttal meglepően harmonikusan és jól mozog az autó, a fogyasztása sem eget verő (kb. 10 l/100 km), ráadásul megbízhatóságuk is jobb, mint a dízeleké. A 2,2-es gázolajosok közül általában az erősebb (létezik 136 lóerős is), 177 lovas példányokat jellemzik gyengeségek. Olajfogyasztásuk két csere között jócskán meghaladhatja a gyári előírás szerinti normát, turbócsőleválás, valamint dugattyú és porlasztócsúcs-problémák is előfordulhatnak.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!