A fuvaros szakma igen széles spektrumú, van, aki megengedheti magának az újszerű darabokat, egy ilyen példány nyilván jobb képet is fest a vállalkozásról. A másik véglet, ha kis pénzből kell megoldani az áruterítést vagy a kétfős brigád szállítását. Mindkét változatra hoztunk egy-egy példát, a Roomster a Weltauto parkjából való, míg a Kangoo egy szerelő lóti-futi autója.
Rengeteg a lestrapált, széthajtott darab
Utóbbi jármű a koránál fogva is sokkal többet látott, s ez bizony nemcsak meglátszik rajta, hanem minden porcikáján érződik is. Persze a pénztárcát ez kíméli jobban, 1998-as Kangoo-t már 300 000 forinttól kapni, ám azok olyanok is. Ha valamivel üzembiztosabb darabokra vágyunk, érdemes a félmilliótól kínáltak közül csemegézni, a sort a kb. 1,5 milliós 2007-esek zárják. Jó pont jár a Renault-nak, mert kínáltak a zárt áruszállítóból is 4×4-es kivitelt, továbbá gazdag a repertoár. A francia furgonból 115 darabot hirdetnek, a kínálat 90%-a dízelmotorral kapható.
Ha szállítani kell, akkor a Renault a nyerő, jobb a terhelhetősége, nagyobb a raktere, s a tolóajtó révén szűk helyen könnyebb a pakolás is. Itt bizony fórt jelent, hogy a Kangoo-t elsősorban áru-, s csak másodsorban személyszállításra fejlesztették, ellentétben a Roomsterrel. Skoda Praktikból szerényebb a felhozatal (kb. 25 db), az eladásra szánt darabok között nemigen találni benzinest. A Roomster árai bruttó 1,2-től (2007) 2,8 millióig (2010) terjednek.
A jóval nagyobb kínálat és a korábbi gyártás miatt bőségesebbek a Kangoo szerviztapasztalatai, de több belőle a bizonytalan előéletű darab is. Vásárláskor ne dőljünk be az irreálisan alacsony kilométerértéknek, ezt az autót azért vették, hogy használják! Vegyük alaposan szemügyre a rakteret, nézessük át a futóművet is. A Kangoo a megengedettnél jóval nagyobb teherrel is megbirkózik, ami hosszú távon nincs jó hatással a fékrendszerre, rövid idő alatt pedig a hátsó lengéscsillapítókat is tönkreteszi.
Az elektronika „franciás”, gyakoriak a hibaüzenetek, a nem működő egységek, de a probléma forrása gyakran nem található, vagy idővel megszűnik magától. Macerás a központi zár, az ABS jeladója, az elektromos ablakmozgatás és a motorvezérlés is. Keresettek az alkatrészpiacon a gömbcsuklók, a gátlók, a kerékcsapágyak és az izzítógyertyák. A szervokormány szivattyúrendszere, a váltószerkezet, a turbófeltöltő és a befecskendezés sem tartozik az örök életű darabok közé. A turbócső gyakran leválik, ilyenkor hirtelen fellépő erőtlenség tapasztalható, de a defektes légtömegmérő is okozhat meglepetéseket. Hidegben szorul és könnyen be is fagyhat a tolóajtó.
Bosszantóak a Roomster konstrukciós hibái: a vaskos A-oszlopok rengeteget kitakarnak, az első ülések kényelmetlenek, a raktérperem miatt nem lehet a csomagokat becsúsztatni vagy kihúzni, minden alkalommal meg kell emelni azokat. A kabin hangszigetelése gyér, a kifejezetten lármás, háromhengeres PD TDI dízel zaja szinte akadálytalanul jut be az utastérbe. A dízel különösen érzékeny a terhelésre, ha hidegen tapossuk neki, jelentősen csökkenhet az élettartama. Az adagolófúvókás egység javíttatása, felújítása tetemes összeg, vétel előtt feltétlenül nézessük át szakműhelyben. A kipörgésgátló néha nem üzemel, az ablak kicsúszhat a tartósínjéből, a szervó pedig menet közben elszállhat.
Gyenge a fényszóróállító mechanika, s emiatt eltörhet, a hátsó ablakspricni tömlője elnyíródhat, a klíma pedig nagy kánikulában nem, vagy csak nagyon lassan képes a beállított hőfokra hűteni a kabint. A váltó kissé karcosan jár, mondjuk ez még mindig fényévekkel jobb, mint a Renault „habverője”. A koda futóműve jóval több biztonsági tartalékkal rendelkezik, nem olyan érzékeny az oldalszélre, s kanyarban is kisebb az oldaldőlése.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!