Érezhető hiány alakult ki az 1-3 éves, újszerű személyautókból, ami mind az autósok, mind a kereskedők számára jelentős nehézségeket okoz – számol be az elmúlt időszak tapasztalatairól a Használtautó.hu internetes szakportál, ahol egy éve még több mint 24.000, 2011. júliusában már csak 16.200 három évesnél fiatalabb személyautó között válogathattak az érdeklődők. A közel egyharmadnyi visszaesés mintegy 7 százalékos átlagár-növekedéssel járt együtt, vagyis hiába magas az érdeklődés a néhány éves autók iránt, azokhoz egyre nehezebben és a korábbinál magasabb áron lehet csak hozzájutni.
A használtautó-kereskedők közül is többen kerülhetnek nehéz helyzetbe – vagy akár szűnhetnek meg – az újszerű autók kínálatának szűkülése miatt, hiszen ez a kategória biztosítaná számukra a legkedvezőbb árrést, és a beszámítási akciók keretében is ez a korosztály a leginkább érintett. A kínálat kiszáradása három oknak köszönhető. Egyrészt már 2009-ben a korábbi érték töredékére esett vissza az eladott új autók száma. Másrészt a gazdasági nehézségek miatt azok a magánszemélyek is tovább tartják meg autóikat, akik korábban 2-3 év után – sokszor beszámítással – lecserélték azt a márkakereskedőjüknél. A céges flották esetében pedig egyértelműen érzékelhető a cserék legalább 9-12 hónapos kitolása.
„A kielégítetlen kereslet egy részét a növekvő import töltheti majd be, amit az avultatás miatt időlegesen kedvezőbbé váló regisztrációs adó is elősegít – magyarázza Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. – A helyzet azonban az újautó-importőrök számára is jelenhet lehetőséget, akik most a kedvezőtlenebb feltételekkel kínált 1-3 éves járművek helyett új autó vásárlására is rábírhatják az érdeklődők egy részét. Annál is inkább, mert pontosan ismert, mit is keresnek, milyen igényeket támasztanak ezek a potenciális vásárlók.” Az importot erősítheti az a tény, hogy 2-3 éves korba értek a Nyugat-Európában roncsautó-prémiummal értékesített autók. A legnagyobb használtautó-beszerzési területként ismert Németországban például 2009 márciusa és októbere között több mint 1,7 millió új autó eladását támogatták ezzel a módszerrel. Az akció eredményeképpen a 2008-as 3,1 millióról – több mint 23 százalékos bővüléssel – 3,8 millióra nőtt az eladott személyautók száma 2009-ben. A támogatás nélküli 2010-es időszakban aztán ez az érték 3 millió alá esett vissza.