Nem romlik el – kaptam a rövid és tömör választ az ismerős szerelőtől, amikor a Fiat Panda iránt érdeklődtem. Az 1,1 és 1,25 literes benzinmotorok a világból is kimennek, ha megkapják az előírt karbantartást, a karosszéria csak akkor rozsdásodik, ha korábban nem szakszerűen javították meg a sérülést.
Egyedül a dízelmotorral kapcsolatban említett annyit, hogy 200 000 km-es futásteljesítmény felett már gond szokott lenni a kuplunggal, és bizony egy-egy váltócsere is előfordulhat. A két benzines – 55 és 60 LE – között nincs érdemi különbség a menetteljesítmények terén, a nagyobb motor kicsit jobban tolerálja a klímahasználatot. Jól összerakták Lengyelországban a praktikus, ötajtós karosszériával rendelkező minit, amely annak ellenére jól tartja az árát, hogy kifejezetten fapados példányok is léteznek belőle.
A fényképeken szereplő autó is ilyen, annak ellenére, hogy a parkolási sérülésektől mentes az autó, bizony, meglátszik a kor a műanyagokon. A fényezetlen fekete hátsó lökhárító foltos, némely dísztárcsáról (a bal első és a két jobb oldali) nagy foltokban jön le a fényezés, a műanyag fényszóróbura pedig lassan polírozást kér. Az utastérben a kormánykarimán, ahol nyugalmi helyzetben pihen a sofőr keze, hámlani kezdett a felső réteg, a kormány közepénél pedig a festék kopott meg a márkajelzés körül. Ezek csak a látványt, és nem a működést befolyásolják, ellenben hamarosan csereérett lesz a hátsó kipufogódob. Hátulról nézve meglepően friss és üde a dob, azonban a kerékjáraton bekukkantva már látszik, hogy inkább percek, mint órák kérdése a lyukadás – ez a rövid távon használt autók általános jellemzője. Az alkatrészárak kedvezők, a javítás egyszerű, úgyhogy a karbantartás költsége sem veri az eget.
Piaci mustra
Ahhoz képest, milyen nagy számban fut az utakon, szűk a második generációs Panda kínálata. Félmillióról indul a skála, egymillió környékén már különlegesebb változatok – 4×4, illetve SUV nevű terepesek, forró ferdehátú 100HP – is előfordulnak, ezeknél a fogyasztás és a speciális alkatrészek miatt magasabb fenntartási költségekkel kell számolni.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!